torsdag 5 juni 2008

Materialsektorn...

Idag har jag roat mig med att leta bland aktierna i Materialsektorn.
Följande slutsatser har jag gjort, kommentera gärna.

SCA har sådant fokus på produkterna att de knappast kan ses som ett material-bolag. Blöjor och förpackningar är en stor del av bolaget. Till och med några analytiker har räknat bort skogs-premien från aktiens värde.
Sällanköpsvaror har jag redan i min portfölj så därför går SCA bort.

SSAB har varit attraktivt prisat, men hämtat upp mycket av den skillnaden på sista tiden. Det tillsammans med att företaget är ganska snål med utdelningen (ca 2.5%) gör att det inte riktigt lockar att köpa in sig där. P/E i dagsläget är drygt 14.

Holmen, Lundin mining och Stora Enso har aldrig riktigt tilltalat mig alls. Möjligen Lundin Mining, men företaget känns lite för skakigt för att jag ska våga göra en långsiktig placering där, det skulle möjligen vara som lite krydda till portföljen.

Slutligen Boliden då.
Boliden verkar vara ett bortglömt bolag. I och med 2007 har företaget fått ner soliditeten till 47% (60), belåningsgraden gick från -1% till 43%. Nya mineraltillgångar hittades i flera gruvor och återvinningsdelen har placerat sig bland världsledarna.
Med nuvarande låga dollarkurs går bolaget miste om en hel den vinst, för Q1 tillskrevs 245 miljoner i förlorade intäkter den svara dollarkursen.
Jag tror dock att vi har börjat se botten på dollarn.
I dagsläget handlas aktien till en kurs motsvarande ett P/E-tal på 4.61 vilket är riktigt lågt. Utdelningen förra året var 4 kr vilket motsvarar ca 6.45%.

Vad säger ni, kan Boliden vara något för framtiden med växande metallefterfrågan från östvärlden samt det ständigt växande intresset för återvinning av metaller?

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: