tisdag 7 oktober 2008

The intelligent investor

Många är dem som med stor entusiasm läser "The intelligent investor". Jag har själv hållt på med den ett längre tag nu, det tar tid att smälta allt det jag läser.
På det stora hela kan man väl säga att Benjamin försöker förmedla att det är riktigt svårt, om inte omöjligt, att under en längre tid prestera bättre än index. Däremot är det väldigt lätt att prestera som index, så varför lägga energin på att försöka slå index?

Givetvis är detta en väldigt förenklad beskrivning av nästan 650 sidor massivt ekonomi-porr. Beskrivningen ovan tar t.ex. ingen hänsyn till att folk gillar utmaningar, att det är kul att tävla eller att det är spännande att köpa och sälja. Inte heller till att folks ego gärna får dem att tro att de är bättre än andra. Eller att folk tiltar och bestämmer sig för att "besegra marknaden".

Hur som hellst sätter Benjamin i kapitel 14 upp några (någorlunda) enkla regler för hur den defensive (lata, bekväma) investeraren kan välja sina innehav. Detta är väldigt intressant läsning! Följande tycker Benjamin att man ska fokusera på (i nästa inlägg ska jag applicera det på ett av mina innehav; SSAB)

1. Adequate size - handla inte med småaktier. Detta tolkar jag som att man ska hålla sig på Large Cap-listan. För att minska risken bör man undvika mindre företag, dessa är ofta känsligare för tillfälliga svängningar på marknaden.

2. Strong financial condition - Nuvarande tillgångar ska vara åtminstone 2 ggr så stora som nuvarande skulder. Långfristiga skulder ska inte vara större än "net current assets"(=omsättningstillgångar minus kortfristiga skulder (<1 år)).

3. Earnings stability - Bolaget har redovisat vinst varje år de senaste 10 åren.

4. Dividend Record - Bolaget har gjort aktieutdelning utan avbrott de senaste 20 åren.

5. Earnings Growth - Åtminstone 1/3 ökning av vinst/aktie de senaste 10 åren, beräknas med 3-års medel i början och slutet av perioden.

6. Moderate Price/Earnings Ration - Enligt Graham ska man inte betala mer än P/E 15.

7. Moderate Ratio of Price to Assets - Priset ska inte vara mer än 1½ ggr tillgångarna, men ett P/E-värde under 15 kan tillåta priset att vara högre. En tumregel är att PE * Price to Assets < 22.5

Ja, detta är ett sätt att räkna på aktier utav fantastiskt många. Det jag tycker är positivt med detta är att det är konkret, och förhållandevis enkelt. Man behöver inte vara någon ekonomiguru för att kunna göra beräkningarna som behövs.
Jag har ingen aning om ett enda av de bolag jag har i portföljen skulle duga åt Herr Graham, men det ska bli spännande att räkna på.

Boken är väldigt intressant, men också ganska svårläst. Det är MASSIVT mycket med information hela tiden. Han "ordbajsar" inte så att säga.

Vi ses snart i nästa inlägg om SSAB!

TTFN
Markus

10 kommentarer:

Anonym sa...

Vars kan man köpa denna bok, finns det på svenska?

Mvh.

Bryggarn' sa...

Hallå knegarn!
En sann norrläning va? ;-) (Bara i norrland man säger vars med s på slutet)
Boken finns att köpa hos t.ex. bokus eller adlibris, men jag har inte sett den på svenska.

Test sa...

Hej, jag tror du har missförstått punkt 7, det ska vara "net asset value" (Graham förtydligar detta i sina räkneexempel, se rubrikerna i tabellerna och även Zweigs kommentar). NAV är det samma som eget kapital, dvs. tillgångar minus skulder. Graham skulle förmodligen även önska att du drar ifrån immateriella tillgångar (goodwill etc.), men det kan såklart diskuteras.

Bryggarn' sa...

Robin: Hej! Du kan mycket väl ha rätt, jag får plugga på en vända till! Tack för din kommentar!

Test sa...

Jag glömde att tacka för en bra blogg. Jag är inte så intresserad av portföljteori och TA, men Grahamanalyserna är riktigt trevliga =)

Bryggarn' sa...

Hallå Robin!
Jag är glad att jag kan ge värde till både FA- och TA-falangen. Själv är jag faktiskt lite "out of character" när jag kombinerar dem, jag brukar vara ganska svart-vit :)

//Markus

Thomas sa...

Det vore intressant att se hela din portfölj samt en analys på varje aktie enligt principerna i det här inlägget. Antagligen kommer inte alla innehav att kvalificera in som en "bra investering" enligt grahams principer och det vore då intressant att se din egen motivering.

Att följa Graham kräver en enorm självinsikt, självdisciplin och tålamod. Om inte av någon manna anledning vore det intressant att se om fins tillgliga positioner Vad säger du om ett hypotetiskt exempal, köpa mer swedbank eller bara sitta och vänta på att de ska uppvä3deras. IOnge counter i svart/grönt! Arnt ove hade lite bilder över vi ska köra det. Truls var lite iblandad, tror det kan bli bra det där

Bryggarn' sa...

Thomas: Tack för kommentaren!
Att följa Graham är en ständig utmaning, och du har helt rätt - alla mina investeringar följer inte Grahams principer för den försiktige investeraren.
Däremot letar jag alltid efter stabila underliggande kassaflöden, låg belåning och en bra historia av vinster.
På det stora hela är det stabila stora bolag som utgör min portfölj, med några kryddor här och var som bara utgör mindre delar.

Vi får se om jag får tid framöver att skriva en genomgång av mina innehav.

//Markus

Tomas sa...

Hej

Jag gillar dina grahamanalyser. Har börjat försöka lite själv men har ett par frågor.

1. När man kollar gamla årsredovisningar antar jag att man tar (vinstPerAktie * dåvarandeAntalAktier / nuvarandeAntalAktier) för att få jämförbara siffror, eller?

2. Bör man tänka på något speciellt när man göra analyser på kvartalsrapporter istället för årsredovisningar?

tack för en bra och inspirerande blogg! Mvh, Tomas

Anonym sa...

Hej, trevlig läsning! Hade varit väldigt roligt om du kan lägga upp de böcker om ämnet du har hunnit läsa fram tills nu.