söndag 28 september 2008

Riskprofiler

Idag när jag satt och klickade runt på nätet hittade jag 3 olika formulär för beräkning av ens riskprofil. Man svarar på ca 10 frågor och vips så får man veta vilken riskprofil man har.
Jag ser mig själv som någonstans i mitten på riskskalan (om man tänker på den som nedan)
Likvider
Penningmarknadfonder
Blandfonder
Aktiefonder
Aktier
Belånad aktieportfölj
Warranter och derivat

Givetvis blir detta väldigt generellt, det finns säkerligen de som kan få en warrant-portfölj med ganska låg risk genom att på ett smart sätt kombinera och bygga upp sin portfölj.

Hur som. Samtliga tre "kalkulatorerna" placerade mig i mitten eller strax förbi mitten vilket gör att jag verkar vara medveten om vilken riskprofil jag har.

JPMorgan föreslog faktiskt en portfölj som är ganska lik den jag har vilket jag tyckte var väldigt intressant och skoj!

Om någon annan är intresserad av att klicka i och undersöka sin riskprofil så är länkarna
(på engelska)
Allegacy Investment Group Risk Tolerance Calculator
JP Morgan Asset Allocation Profiler
Yahoo Finance Risk Tolerance Calculator

Intressant :)

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: