söndag 21 september 2008

Höjd gräns för statlig inkomstskatt

Det här är väl egentligen "old news", men det slog mig häromdagen att en höjning av den gränsen borde påverka mig ordentligt.
Från och med nästa år har regeringen höjt gränsen för när man börjar betala statlig inkomstskatt från 28.400kr till 31.700kr
Det innebär att vi som tjänar över 31.700kr/månad kommer att betala
(31.700-28.400)*0.2 = 660kr
mindre i skatt varje månad.

Utöver detta kommer 3:e steget i jobbskatteavdraget som ger ytterligare drygt 300kr/månad mer i plånboken nästa år.
Totalt gör detta att det blir nästan 1000kr/månad mer över efter skatt nästa år vilket är väldigt välkommet.

Jag undrade lite varför jag inte hört så mycket om detta, men anledningen är givetvis att regeringen som profilerat 3:e stegets jobbskatteavdrag mot låginkomsttagare väljer att tona ner den här effekten för de som tjänar bra.

Jag har inget emot att betala skatt, men jag kan inte låta bli att tycka att det känns bra när man får lite mer slantar över varje månad. Mer aktier till mig! :)

Är det någon som vet om det gjordes något åt "värnskatten" i samma veva?

Läs en lagom vänstervriden artikel om detta hos expressen.

Inga kommentarer: