lördag 23 oktober 2010

Graham granskar: Boliden

Det var ett tag sedan jag postade min senaste Graham Granskar. Men nu har jag återigen börjat se mig omkring efter ytterligare bolag som ska komplettera min portfölj.
Primärt letar jag efter företag inom råvaror/industri och ett bolag som länge intresserat mig är Boliden.
Jag har låtit Graham slå ett getöga på bolaget och här är utfallet.

Boliden arbetar med att prospektera, bryta, anrika och smälta metaller och växer även stort inom återanvändning av metaller.
Företaget är Europas 3:e största leverantör av både Koppar och Zink.

Boliden är ett starkt cyklist bolag som drabbas hårt i vikande konjunkturer, det gör att det blir år med stora vinster och år med små vinster och till och med förluster.
När Graham granskar Bolidens historik kring vinster och utdelningar visar det sig att Boliden från notering (1999) fram till 2002 redovisade förluster samt att bolaget inte hade regelbundna utdelningar förrän 2005.
Detta bör sticka i ögonen på alla värdeinvesterare.
För tillfället uppfyller Boliden 3 av 7 krav och skulle kursen sjunka under 102 kronor så uppfylls ett 4:e (Moderate ratio of price to assets).
Skuldsättningen i Boliden är inte skrämmande, men de når inte upp till Grahams höga standarder - det saknas en del omsättningstillgångar.
På det stora hela är Boliden ett företag som man inte bör investera i som värdeinvesterare om inte priset sjunker en bit under 100kr. Runt 80kr anser jag att det kan finnas tillräcklig "margin of safety" för att man ska våga bortse från den brokiga historien och den något ansträngda balansräkningen.
Tills dess letar jag vidare på andra håll.

Här är en översikt över hur väl Boliden når upp till Grahams standarder, som vanligt finns alla detaljer på min google-site: här


Beskrivning
Resultat
1 Adequate size
SANT
2 Strong financial condition
FALSKT

2a. Omsättningstillgångar är minst 2 * Kortfistiga skulder
FALSKT

2b. Långfristiga skulder mindre än (Omsättningstillgångar - kortfristiga skulder)
FALSKT
3 Earnings stability - Bolaget har redovisat vinst varje år de senaste 10 åren.
FALSKT
4 Dividend Record - Bolaget har gjort aktieutdelning utan avbrott de senaste 20 åren.
FALSKT
5 Earnings Growth - Åtminstone 1/3 ökning av vinst/aktie de senaste 10 åren
SANT
6 Moderate Price/Earnings Ration - Enligt Graham ska man inte betala mer än P/E 15.
SANT
7 Moderate Ratio of Price to Assets
FALSKT

Som sagt, jag letar vidare!
TTFN
Markus

Inga kommentarer: