söndag 6 december 2009

Graham granskar: Securitas

Securitas är ett intressant företag ur många aspekter, precis som jag beskrev i förra inlägget. Långsiktigt tror jag säkerhetsmarknaden kommer fortsätta växa i takt med att människor i världen känner sig mer och mer otrygga.
Det må anses cyniskt att investera i företag som profiterar på folks oro, men vänder man på steken så kan man se det som att man tillför trygghet och en känsla av säkerhet till dem i samhället som känner sig otrygga. Det är ju en fin sak istället.

Jag har låtit Graham-kvarnarna mala ner Securitas historia de senaste 10 åren och resultatet som kom ut är positivt. För den som vill studera detaljerna i analysen finns excel-arket att ladda ner på min google-site.

En snabbgenomgång lämnar jag även här i bloggen:


Beskrivning Resultat
1 Adequate size SANT
2 Strong financial condition FALSKT

2a. Omsättningstillgångar är minst 2 * Kortfistiga skulder FALSKT

2b. Långfristiga skulder mindre än (Omsättningstillgångar - kortfristiga skulder) FALSKT
3 Earnings stability - Bolaget har redovisat vinst varje år de senaste 10 åren. SANT
4 Dividend Record - Bolaget har gjort aktieutdelning utan avbrott de senaste 20 åren. SANT
5 Earnings Growth - Åtminstone 1/3 ökning av vinst/aktie de senaste 10 åren SANT
6 Moderate Price/Earnings Ration - Enligt Graham ska man inte betala mer än P/E 15. SANT
7 Moderate Ratio of Price to Assets SANT

Resultat (5 eller mer innebär godkänd) 6

Som synes klarar Securitas 6 av 7 punkter i Graham-analysen vilket gör att företaget är fundamentalt köpvärt.
Jag tror att det blir svårt att hitta ett företag i tjänstesektorn som uppfyller punkt 2 i och med att tjänsteföretag oftast inte har så stora tillgångar. Dessutom räknar jag bort immateriella tillgångar då dessa egentligen inte har ett reellt värde utan består av t.ex. goodwill och patent med bara uppskattade värden.

Går vi vidare in på den tekniska delen av analysen ser vi att aktien Securitas B för tillfället är i negativ trend sett till 20dMA.

Det betyder att jag inte kan köpa för tillfället, men att jag kan kliva på så snart trenden vänt upp.
Sett till riskhantering får jag köpa maximalt 438 aktier till ett värde av nästan 30000kr. Detta är betydligt mer än de ca 7000 som jag har för tillfället har utrymme för sett ur ett balansperspektiv (för tillfället har jag 57,15% aktier av maximalt 60%).

Trenden för OMXSPI är fortsatt urstarkt uppåt.


2 kommentarer:

Peter sa...

Hej Markus,

En kort grej: länken till denna analys i högra spalten bredvid är död. Den har dubbla http://.

Bryggarn' sa...

Hallå Peter!
Tack för att du gjorde mig uppmärksam på det! Nu är det fixat!
/Markus