tisdag 29 december 2009

Köp: Securitas B

Som sagt var det dags att utöka portföljen med några aktier i Securitas.
Jag ändrade mig något under gårdagen och valde att köpa aktier för drygt 10 000kr istället för 7 000 som jag skrev igår.

Totalt blev det 150 aktier som inhandlades imorse för kursen 70,20kr (total 10530kr + 39kr courtage).

Volatiliteten är 16,26% vilket innebär att jag tolererar en förlust på max 8,13%.
Stoploss kommer således att följa kursen på ett avstånd av (70,20*0,0813 =) 5.71kr.
Exit nivån sätts till 2 * R vilket innebär att vid (70,20+2*5,71 =) 81,62kr kommer jag snäva till stop loss.

Detta är också första aktien jag köper som jag stoppar i min nyöppnade kapitalförsäkring.
Ett bolag som Securitas med stabil och hög avkastning gör sig bra i en kapitalförsäkring.
Det är synd att man inte äger aktierna själv, jag får hoppas på det nya allemanskontot.

TTFN
Markus

6 kommentarer:

Diversifierad sa...

Lite sent att säga nu kanske, men det var kanske dumt att stoppa in pengar i kapitalförsäkringen precis innan nyår eftersom det är värdet vid årsskiftet som du skattar för - nu åker du på en hundring i skatt som du inte fått om du väntat till första bankdagen nästa år. Å andra sidan är en hundring inte så mycket att gråta över heller, och har du tur så går aktierna upp tillräckligt för att det ska ha varit värt hundralappen!

Facineras för övrigt av din strategi med stoploss och exitnivåer, volatiliteter och trender. Om du kunde precisera på något sätt hur den presterar vore det väldigt intressant att höra - och även hur mycket tid du lägger på att hålla efter den på olika fronter.

Gott nytt år!

Bryggarn' sa...

Hallå!
Precis samma sak slog mig samma minut som jag tryckte på "skicka", men det kan inte hjälpas :)

Jag tänkte faktiskt att jag skulle ta och gå igenom ordentligt hur min portföl presterat under året. I år har jag följt strategin till punkt och pricka. Sen har det ju varit ett exceptionellt börsår, men det borde ge en fingervisning om åt vilket håll det lutar.
Ska försöka komma ihåg att skriva lite om hur mycket tid det tar, men generellt tar det väldigt lite tid. Graham-analyserna är det som tar mest tid, resten går ganska mycket per automatik.

johan kvarnström sa...

Håller med vore intressant om du kunde gå igenom ett bolag i detalj inför ett köp så en annan kanske kan ta efter dina strategier på ett enkelt sätt.

Bryggarn' sa...

2great2btrue: Jag skulle gärna skriva mer utförligt, men den genomgång jag själv gör är den som jag publicerar här. Det är alltså Graham-analysen samt den tekniska biten.
Graham-analysen kan vem som helst göra, det handlar bara om att lägga tiden att plöja gamla årsredovisningar samt att veta hur man justerar för split och emissioner.
I övrigt sker all handel enligt min placeringsstrategi.
Är det något speciellt som du känner att du vill att jag beskriver mer i detalj?
Mvh
Markus

johan kvarnström sa...

Du har rätt, går man igenom din placeringsstrategi så ger sig det mesta.

Tack för en intressant blogg och lycka till med investeringarna.

Bryggarn' sa...

Tack så mycket! Är något oklart så är det bara att fråga! :D