torsdag 17 december 2009

Sälj: Beijer Alma

Så löste stop loss ut för Beijer Alma.
Det var alltså fel tillfälle att gå in i företaget när jag gjorde det.

Min säljkurs blev 83.50kr/aktie, ett fall på 1.50kr från inköpskursen på 85kr.
Min stop loss var på 7.39kr från högsta notering vilken under min innehavstid var 92kr.
Det gör att min stop loss triggades på 84.61kr.

Eftersom Beijer Alma är en ganska ilikvid aktie är det ganska lätt att visualisera vad som händer under dagen. Här är affärerna som ledde fram till mitt sälj:

REM ENS OMX 13:31:16 85,00 360 <--- Ovanför min stop loss.
NON MSI OMX 14:21:28 84,00 200 <--- Under min stop loss (84.61)
NON AVA OMX 14:21:28 83,50 50 <--- Min order verkställs.


Kul att se att det verkligen fungerar exakt som förväntat!
Om förlusterna fortsätter att bli såhär små och vinsterna fortsätter att bli så stora som de blir kommer jag bli en välbärgad man. Jag skyddar mitt kapital på ett fantastiskt effektivt sätt.

TTFN
Markus

5 kommentarer:

Anonym sa...

Markus.

Jag var stark anhängare av stop loss men tycker inte man ska gå på automatiska triggers. I en del aktier, t.ex. PARE eller ENRO kan handeln vara riktigt knarkad emellanåt.

Du vet att traders också fiskar efter att utlösa stop loss genom att trada ned inte så likvida aktier. I mindre likvida aktier kan också fösäljning från en stor aktör temporärt "dumpa" kursen.

Redeye har t.ex. ett tekniskt analysteam. Jag finner deras råd värdefulla men i deras system (som använder stop loss) blir det inte mycket vinst. Mycket beror på stop loss-strategin enligt mig.

Anonym sa...

Håller med Anonym stop-loss är för amatörer som sagts tidigare. Det gynnar bara mäklarna.

Det finns dock tilfällen då automatiska stoppar kan vara bra, men oftast i sådana lägen borde man inte köpt aktien alls, eftersom det makroekonomiska läget troligtvis är dåligt, eller att trenden är åt fel håll.

Annars intressant blogg. Lite overkill dock, jag gillar att hålla det enkelt. Det fungerar bäst tycker jag.

Anonym sa...

Tycker din strategi är utmärkt med tydliga regler. Det är så lätt att ryckas med alternativt bli passiv annars. Helt rätt att begränsa förlusterna och låta vinnarna löpa.

Ser fram mot att följa dig även nästa år.

/En annan amatör

Bryggarn' sa...

Anonym, Anonym och Anonym :)
Tack för alla era kommentarer!
Stop loss är ett sannerligen omdiskuterat ämne, men för mig ger det en trygghet som jag inte hade haft annars. Att det är för amatörer må vara hänt, jag är ju amatör!

Var och en är ju sig själv närmst och den strategi jag har tagit fram ger mig ett lugn i vardagen där jag inte behöver oroa mig för att något av mina innehav ska halveras i värde utan att jag agerar.

Dessutom tar strategin bort känslorna från besluten, det känns viktigt för mig - jag tror att jag lätt skulle påverkats av strömmen av nyheter om jag inte hade min strategi. Det hade nog blivit ännu mer pengar till mäklarna då :)

Jag hoppas att min blogg kan fortsätta att intressera er även framöver :) Alla åsikter är välkomna om de är konstruktivt eller sakligt formulerade :)

Anonym sa...

I mina ögon är den som inte använder stoploss den riktiga amatören. Att inte begränsa sina förluster och framför allt att inte kunna mäta sin avkastning mot tagen risk är att gå med skygglapparna på. Köp- och behållstrategin är synnerligen riskfylld då man i teorin riskerar hela sin insats.

Sedan håller jag med om att det kan vara svårt att sätta stoploss i illikvida papper, och kurskörningar kan ställa till det. Men stoploss är inte en one size fits all. Avståndet till stoploss måste fungera ihop med övriga delar i din placeringsstrategi, som när du tar hem vinster, hur mycket du satsar, vilket tidsperspektiv du har, hur ofta du handlar etc. Har du en metod för köpbeslut som aktiveras 1-2 gånger per år bör du ha väldigt vida stoploss, men får du köpsignaler varje vecka eller tätare så kan du ha riktigt snäva stoppar. Stoploss är ingen teknik att använda isolerat, det är något jag tror många missar i debatten.

Att rekommendera generellt är förstås att undvika uppenbara kursnivåer där kursen snabbt rör sig. Tidigare bottnar/toppar, jämna hundratal etc. är enligt min åsikt dåliga stoploss-nivåer.