söndag 13 december 2009

Mål för 2010

Mitt första år som "storsparare" (2008) sparade jag strax över 100 000kr. Det gick ganska lätt så inför 2009 bestämde jag mig för att höja målet med 20% till 120 000kr.
I och med November månads sparande hade jag tagit mig över det målet. Det är klart att det har krävts engagemang att spara så mycket, men det har ju bevisligen gått.

Inför 2010 har jag bestämt mig för att höja ribban ytterligare. Jag sticker ut hakan och säger att jag klarar en höjning med 20% även nästa år.
Det gör att under nästa år räknar jag med att spara undan 144 000kr på helåret eller 12 000kr/månad.
Det är väldigt mycket pengar och om värdeutvecklingen blir god kan jag ta mig över 400 000kr i totalsumma under 2010.

TTFN
Markus

9 kommentarer:

PS sa...

Verkligt ambitiöst mål! Men efter att ha följt din blogg ett tag så är man ju övertygad om att du kommer att klara det! Det är faktiskt du som inspirerat mig till att snart ha en egen placeringsstrategi, så tack för det! Det skulle vara roligt om du på något överskådligt vis kunde visa på bloggen en utvärdering av strategin så att man kan se hur det gått. Stort tack för en toppenblogg!

Linus sa...

Kaxigt mål, eftersom du lyckades med 120.000 på 11 månader i år så låter 144.000 inte alls omöjligt.

Häftigt att se att du sparat aggressivt i två år och fortfarande skruvar upp målen istället för att tröttna! Det är ungefär som jag tänkt göra själv, började dock bara för två månader sedan. Hittills har det gått bra! ;)

Keep it up! :o)

Tina / Frisk Ekonomi sa...

Kör på!! :-)

Lisbeth sa...

Lycka till! Din strategi kommer göra dig rik!!

Bryggarn' sa...

Tack alla för uppmuntringarna! Det är underbart att få så positiva kommentarer från läsarna!

PS: Det hedrar mig att få vara en källa till inspiration!
I och med årsskiftet tänkte jag utvärdera strategin och gå igenom det som hänt under året.

Linus: Jag är fortfarande väldigt taggad och känner att det finns utrymme för ytterligare lite sparande. Men jag har fortfarande en anständig livskvalitet - det tror jag är nyckeln till att lyckas. Ingen klarar att leva som en kyrkråtta över tiden.
Lycka till med ditt sparande!

Anonym sa...

Lysande resultat på min ära! Verkligen imponerande hur du legat i och skönt att hårt arbete och envishet får visa sig ge resultat.

Bryggarn' sa...

Onsdagsfonden: Tack! Det känns fantastiskt att ha kommit hit! Nu är stjärnorna målet :)

orsla sa...

Hej!

Jag undrar om du räknar med dina pensionskonton i förmögenheten?
T.ex. PPM, IPS, Avtalspensioner etc.

Eller är det bara vanliga aktie/fondkonto och likvidkonto?

Mvh

Bryggarn' sa...

Hej Orsla:
Här på bloggen handlar det bara om kapital som inte har med pension att göra. Utöver det jag skriver om här har jag ca 30k i IPS, 55k PPM och ca 100k i Avtalspensioner.
Jag har funderat på att sätta upp någon bra strategi för dem, speciellt nu när jag blivit triggad av Onsdagsfondens idéer. Vi får väl se hur det blir.