måndag 1 november 2010

Graham granskar: ABB

I min jakt på fina och välskötta företag som jag skulle vilja bli delägare av föll häromdagen ljuset på ABB.
Jag har länge haft en hemlig förälskelse i ABB, men inte ännu levt ut mina böjelser.
Innan vi slår våra påsar ihop, jag och ABB, måste företaget dock passera Grahams granskande blick med åtminstone 5 av 7 godkända. Kraven är hårda!

Trots en stor nettokassa på ca 50 miljarder och totalt 182 Mdr i omsättningstillgångar lyckas inte ABB matcha de stora kortfristiga skulderna på 105 Mdr riktigt. Visserligen täcker omsättningstillgångarna både lång- och kortfristiga skulder, och det är nära att kravet 2a nedan uppfylls, men det räcker inte riktigt ända fram.

ABB gick också igenom några hårda år 2001-2004 när både vinst och utdelningar lyste med sin frånvaro. Detta stjälper punkterna 3 och 4 i Graham-analysen.

Trots detta är P/E-talet sett till förra 3 årens medel inte ansträngt och priset sett till tillgångarna är tilltalande.

Totalt blir resultatet 4 av 7 godkända.

Det är frestande att godkänna företaget trots att det fattas 1 pinne. ABB har godkänt på punkt 2b och är väldigt nära att få godkänt på punkt 2a - det är det inte många företag som är.
Dessutom handlas företaget till 14 gånger medlet över de 3 senaste årens vinster (finanskris anyone?).
Dessvärre ser vinsten ut att sjunka till en dryg dollar för innevarande år för att sedan sakta återhämta sig under 2011. Det gör att P/E kommer skjuta upp mot 19 för 2010 och sedan sakta komma ner framöver.

ABB blir inte ratat, men det känns inte heller som helt rätt läge att köpa in sig i bolaget.
Som vanligt finns hela excel-arket att hämta här på min google-site.


Beskrivning Resultat
1 Adequate size SANT
2 Strong financial condition FALSKT

2a. Omsättningstillgångar är minst 2 * Kortfistiga skulder FALSKT

2b. Långfristiga skulder mindre än (Omsättningstillgångar - kortfristiga skulder) SANT
3 Earnings stability - Bolaget har redovisat vinst varje år de senaste 10 åren. FALSKT
4 Dividend Record - Bolaget har gjort aktieutdelning utan avbrott de senaste 20 åren. FALSKT
5 Earnings Growth - Åtminstone 1/3 ökning av vinst/aktie de senaste 10 åren SANT
6 Moderate Price/Earnings Ration - Enligt Graham ska man inte betala mer än P/E 15. SANT
7 Moderate Ratio of Price to Assets SANT

Resultat (5 eller mer innebär godkänd) 4

Jag letar vidare!
Ha en riktigt bra kväll!

TTFN
Markus

5 kommentarer:

Anonym sa...

Prognosen för 2010 innebär en vinst per aktie på 1,11 dollar vilket med dagens dollarkurs innebär 7,47 kronor. P/e-talet för innevarande år landar därmed på 19,1.

enligt: https://www.avanza.se/aza/press/press_article.jsp?article=172903

Bryggarn' sa...

Jag extrapolerade de tre första kvartalens vinst ($0:81) till att inkludera även 4:e kvartalet och landade då på $1:08, inte helt långt ifrån den artikel du refererar till.
Antagligen har de justerat för den lägre produktionen under sommaren vilket jag inte gjort.

//Markus

Steffler sa...

Hej!
Kollade på din NCC granskning och kom då fram till att du inte tar hänsyn till skulderna...tror du inte har gjort det här med?

7. Moderate Ratio of Price to Assets - Priset ska inte vara mer än 1½ ggr tillgångarna.
Självklart skall man räkna bort skulderna.

Enligt Graham så betalar du inte mer än 1,5 Kurs/Eget Kapital.

Exempel (kanske dåligt, vill bara förklara poängen):
Om ett bolag har mer skulder än tillgångar, så köper man en skuld om man köper aktien.

Vet att punkt 2:1 och 2:2 tar hänsyn till skulder...men återigen du godkänner bolaget om de klarar 5 av 7 punkter, så rent tekniskt skulle du kunna godkänna ett sådant bolag som har mer skulder än tillgångar och då gör du en stor tabbe!

Hoppas du förstår vad jag menar...vill inte klaga, vill bara du ska vara medveten om det! =)

Mvh
Stefan

Bryggarn' sa...

Hej Stefan!
Du har helt rätt, jag har råkat använda en gammal version av mitt excelark jag gör analysen i.
Jag åtgärdar och återkommer!
Ledsen för sent svar :)
//Markus

Bryggarn' sa...

Stefan: Det är faktiskt så att enligt dåvarande kurs är ABB fortfarande godkänt på punkt 7 när man tar hänsyn till skulderna. Blogginlägget är därmed fortfarande korrekt, men excelarket på min google-site är fel.
Jag har nu laddat upp en ny version av den.
Tack för att du uppmärksammade mig på detta - jag gillar konstruktiv kritik! :)
//Markus