lördag 30 januari 2010

Graham granskar: AstraZeneca

Jag har låtit Graham-kvarnarna mala ner AstraZenecas historia de senaste 10 åren, ända tillbaka till året då Astra slogs samman med Zeneca. Resultatet som kom ut är positivt. Jag har räknat om från dollar till SEK baserat på 7.38 (ungefärlig dagskurs). Beräkningarna inkluderar årsrapporten från i torsdags, så det är rykande färska siffror.

För den som vill studera detaljerna i analysen finns excel-arket att ladda ner på min google-site.

En snabbgenomgång lämnar jag även här i bloggen:


Beskrivning Resultat
1 Adequate size SANT
2 Strong financial condition FALSKT

2a. Omsättningstillgångar är minst 2 * Kortfistiga skulder FALSKT

2b. Långfristiga skulder mindre än (Omsättningstillgångar - kortfristiga skulder) FALSKT
3 Earnings stability - Bolaget har redovisat vinst varje år de senaste 10 åren. SANT
4 Dividend Record - Bolaget har gjort aktieutdelning utan avbrott de senaste 20 åren. SANT
5 Earnings Growth - Åtminstone 1/3 ökning av vinst/aktie de senaste 10 åren SANT
6 Moderate Price/Earnings Ration - Enligt Graham ska man inte betala mer än P/E 15. SANT
7 Moderate Ratio of Price to Assets SANT

Resultat (5 eller mer innebär godkänd) 6

Som synes klarar AstraZeneca 6 av 7 punkter i Graham-analysen vilket gör att företaget är fundamentalt köpvärt.
Som jag tidigare sagt tror jag att läkemedelssektorn kommer bli en vinnare under året och därför vill jag köpa ytterligare ett företag som kan komplettera mitt innehav i Getinge.
Att AstraZeneca handlas till P/E 10,45 sett över de tre senaste årens vinster och har ruskigt starka kassaflöden gör bolaget väldigt intressant.

Tekniskt sett ser det inte lika ljust ut för tillfället:

AstraZeneca
20dMA hålller sig fortfarande i poitiv trend, men vi kan nog vänta oss att det slårt om. Marknaden blev inte allt för imponerad av senaste rapporten och en sättning pågår.
Men jag kan vänta :)

OMXSPI
Efter en stark öppning har kurserna börjat dala, för tillfället rör sig OMXSPI sidledes och setup saknas för att köpa aktier.

AstraZeneca kommer antagligen att pryda min kapitalförsäkring så snart setupen finns, tills dess får pengarna ligga och vänta.

TTFN
Markus

3 kommentarer:

Anonym sa...

Problemet är väl deras patentutgångar och att de går ut och säger de inte ska göra några större förvärv. De ska alltså fokusera på de studier de redan har men dessutom skära ner på personalen ganska hårt. Jag är positiv till AZN långsiktigt men de måste få fram nya storsäljare.

Bryggarn' sa...

Absolut, AZ är inte utan problem. Det man kan fundera kring är att om man tror att AZ kan leverera liknande vinst de kommande 10 åren så har man helt enkelt fått tillbaka investerade pengar.
Dessutom har AZ ett strålande record i att höja vinsten år efter år.
Undantaget 2003 har det varit idel vinsthöjningar de senaste 10 åren från 12kr/aktie till 38kr/aktie. En riktigt fin resa för den som var med från början :)

Anonym sa...

Absolut kan de fortsätta leverera. Minskade kostnader betyder ju att de har utrymme för minskade intäkter för att visa samma resultat och när en ny storsäljare presenteras så finns alla förutsättningar för att de ska kunna leverera starka rapporter.