onsdag 20 januari 2010

Sälj: Assa Abloy

Idag sålde jag mina Assa Abloy till en kurs av 132.40kr styck.
Assa har senaste tiden visat sig svag och kursen har gått kraftigt nedåt (se bild) sedan den 11/1:e då aktien noterade 143,70kr, den högsta kursen sedan augusti 2007.

Jag köpte in ASSA den 16:e april förra året för 88kr stycket och mitt innehav har sedan den 5:e november legat i exit-strategi.

Detta gör att jag har realiserat en vinst på 3108kr (drygt 50%) och pengarna kommer flyttas över till kapitalförsäkringen.

OMXSPI är i positiv trend så jag har möjlighet att omplacera pengarna omgående.
Som jag skrev tidigare tror jag att det är dags för lite läkemedel i portföljen så det kommer antagligen en Graham-analys av AstraZeneca inom kort.


Tack till Netfonds.no för den fina grafen!

TTFN
Markus

11 kommentarer:

Linköpingare sa...

Då har väl Assa rekylerat klart nu, inget stiger jämt och rekyler är naturligt. Som vanligt med din överarbetade "strategi" så säljer du på låga nivåer när marknaden får panik och blankare passar på.

Denna gång har du ju ändå tydligen varit mer kall och har en bra procentuell vinst. grattis!

Bryggarn' sa...

Det handlar inte om att vara kall eller inte. Allting bestäms den dagen jag köper. Sen är det bara att följa med. Ingen strategi passar alla, men min passar mig.

Endast framtiden vet om Assa kommer fortsätta ner eller vända upp igen. Det märker vi helt enkelt, men just nu är det dags för mig att om-allokera några av slantarna.

Tack för din kommentar, men till nästa gång får du gärna lämna din snusförnuftiga attityd utanför kommentarsfältet och försöka vara mer saklig i din framställan. Jag uppskattar kritik, men bara när den framförs på ett snyggt sätt.

//Markus

Linköpingare sa...

Du är tyvärr dålig på att ta kritik, strategin är inte snusförnuftig. Strategin är i princip plagierad efter de riktlinjer som framförs av B. Graham i den bok du själv använder ofta. Det har varit ovanligt lämpligt att tillämpa i just dessa år då vi upplevt en finanskris vilket inneburit att många bolag blivit köpvärda. Samtidigt är ju tyvärr marknaden allt för volatil vilket lockar fram swingtradern i somliga.

Om du är nöjd med din strategi och den fungerar för dig är det ju bara att köra på - och detta utan att sura ihop om man har en annan åsikt än dig. Klarar du inte kritik bör du kanske överväga att stänga ner möjligheten att kommentera?

(och visst handlar det om att vara kall och inte bry sig om vad marknaden gör)

Bryggarn' sa...

Hallå igen! Nu gillar jag din kommentar bättre! Det som störde mig mest i din första kommentar var att du satte ordet strategi inom citationstecken och därmed indirekt sade att den inte var värd att kallas strategi. Det tycker jag att den är.
Jag blir less på folk som tycker att de kan få bete sig hur som helst bara för att de sitter anonyma bakom ett tangentbord och kanske därmed är lite överkänslig :)

Du har helt rätt att jag i princip har snott hela fundamental-analysen från Graham och därutöver lagt på mina egna idéer om entry, exit och stop loss. Det tillsammans blir min strategi.

Och när du uttrycker det så som du gör nu handlar det givetvis om att vara kall. I mitt huvud handlar det bara om att följa strategin, men det är ju indirekt samma sak :)

Tack för att du återkom!

/Markus

Anonym sa...

Markus, du är fenomenal på att ta kritik, det tror jag de flesta som läser din blogg håller med om. Aldrig ryggar du tillbaka inför ifrågasättanden av och diskussioner om din strategi och din affärer. Allt redovisas också snyggt och ärligt. Till Linköpingare, du skrev verkligen ingen trevlig första kommentar, och ska du argumentera mot något biter det alltid lite bättre med konkreta exempel på hur man kan göra annorlunda.

Vad gäller Assa Abloy lägger jag ingen värdering i att sälja idag eller behålla. Men vinster behöver man också kunna hantera, och skulle Assa fortsätta uppåt är det ju bara att kliva in igen. Man behöver inte låsa fast sig så känslomässigt vid en aktie att allt känns som låga nivåer när man ska sälja. Markus, du har ju haft en fin resa och gett aktien bra med utrymme att röra sig, vilket lönat sig. Snyggt jobbat!

Anonym sa...

Assa Abloy B stiger idag och står just nu i närmare 134 kr. Det är ju det som är så svårt med stop-loss, vart ska man sätta den? Ska man överhuvudtaget använda? I grund och botten är det så här, man ska köpa när det är som svartast, och inte sälja. Sälja gör man när det rusar (om man är trader) vilket jag inte tycker man ska vara, men detta är givetvis upp till var och en.

Detta resonemang förutsätter dock att den långa trenden är uppåt. I dagens situation tyder allt? på att så är fallet. Räntan är låg och har ej ännu börjat höjas, jämförelsetalen mot fjärde kvartalet för ett år sedan är låga och blir därmed lättare att slå. Men det viktigaste skälet anser jag är det så banala att vi inte befinner oss i någon högkonjktur än.

Det finns alltså inget egentligt skäl till att bolag redan nu efter ett knappt års börsuppgång redan har toppat.

Anonym sa...

Anonym,

Stoploss kan vara svårt om man tittar på det isolerat. Men grunden för att använda det är att man känner sin strategi i övrigt. Vilken tidshorisont har man, vilken metod för att tajma köp, vilken reward/risk-kvot siktar man på, hur ofta gör man affärer, har man en metod som gör det möjligt att snabbt köpa in sig igen efter att man blivit utstoppad eller tagit hem en vinst, vilken träffsäkerhet har köpsignalerna/besluten. Det är i grund och botten vad det handlar om.

Har du koll på allt detta så blir det betydligt lättare att designa en stoploss. Är du en daytrader arbetar du med väldigt snäva stoploss, är du en mer långsiktig spekulant måste du låta kursen få utrymme att röra sig på. Ett bra sätt som jag använder mig av är att titta på hur kursen rört sig under till exempel den senaste månaden och använda en multipel av det spannet som avstånd till stoploss.

Att sälja när det är som svartast och trenden är uppåt känns som en paradox. Menar du den klassiska metoden att köpa på svaghet i en stark trend? Det är ju en helt ok köpsignal, men måste kompletteras av beslut om när du tar hem vinst, stoppar ut p.g.a. förlust och framför allt hur mycket du ska satsa.

Att man går ut en aktie för att ta hem en vinst som nått det mål man satt upp behöver inte betyda att man aldrig går in i den aktien igen. Jag misstänker att Markus kan tänka sig att köpa Assa på nytt om hans analys fortfarande säger "Go" och pristrenden fortsätter uppåt.

Bryggarn' sa...

Tack Onsdagsfonden för ditt utförliga svar. Jag känner inte att jag har så mycket att tillägga, du och jag tänker väldigt lika!
Att Assa stiger någon krona idag säger inget, men om trenden fortsätter uppåt kan jag mycket väl tänka mig att köpa in mig igen tids nog. Än så länge är dock trenden negativ.

Jonas sa...

Jag skulle hemskt gärna vilja höra ett argument för astra zeneca. varför inte öka ditt innehav i Getinge, alternativt electrolux?

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Bryggarn' sa...

Jonas: Generellt är jag positivt inställd till AstraZeneca och aktien handlas för tillfället relativt billigt (gissning, analysen är inte klar).
Anledningen till att jag inte vill öka i Getinge är att jag vill diversifiera något. Däremot tror jag för tillfället på slagsida mot läkemedel vilket gör AZ till en potentiell kandidat.
Electrolux går därmed bort eftersom det inte är en läkemedelsaktie.
Vid nästa tillfälle tror jag att det är dags att åter ta in en bank eller eventuellt någon olje-aktie nu när oljepriset kommit ner något.
Vi får se.
//Markus