fredag 1 januari 2010

Pensionsåret 2009

Jag tänkte att jag skulle passa på och gå igenom alla mina olika pensiossparanden också på en årlig basis för att se hur det går för dem och för att i framtiden kunna jämföra mellan åren.
Detta blir lite kortare redovisningar än de jag gör för min aktiva handel.

Sparat i IPS under 2009: 12 000kr, maximalt avdrag ska givetvis utnyttjas!

Pensionsspar:
PPM: 53 404 kr
IPS: 34 103 kr
Tjänstepension: 87 652 kr
Totalt: 175 159kr

PPM-förvaltningen har också gått väldigt bra i år:

2 kommentarer:

Anonym sa...

Jag förstår att det är lättare att vara aktiv i din privata handel mha de automatiska funktioner som finns i depån och att pensioneringen känns avlägsen. Men när du ändå är så ekonomiintresserad så vore steget inte så långt att bli mer aktiv även i pensionssparandet? Värdemässigt är ju pensionssparandet i storleksordning med dina övriga investeringar.

Bryggarn' sa...

Anonym: Tackar för din kommentar! Du har helt rätt och faktum är att jag går och funderar lite på hur jag skulle kunna bli mer aktiv. Jag blev väldigt inspirerad av Onsdagfondens nya PPM-strategi. Men det får nog mala i huvudet ett tag till innan jag fått fram något som jag känner mig bekväm med!