onsdag 2 december 2009

Graham granskar: Volvo

Jag har gjort det lite lättare för mig att skapa Graham granskar analyserna genom att skapa ett excelark som gör alla beräkningar baserat på datat jag matar in.
Det är fortfarande en del pyssel med att omvandla vinster och utdelningar per aktie till dagens aktiemängd, men det underlättar en hel del på det stora hela.
Här kommer analysen av Volvo, vill du ha alla detaljerna så finns uträkningarna i excelarket på min google site (som jag just startat för ändamålet)


Beskrivning Resultat
1 Adequate size SANT
2 Strong financial condition FALSKT

2a. Omsättningstillgångar är minst 2 * Kortfistiga skulder FALSKT

2b. Långfristiga skulder mindre än (Omsättningstillgångar - kortfristiga skulder) FALSKT
3 Earnings stability - Bolaget har redovisat vinst varje år de senaste 10 åren. FALSKT
4 Dividend Record - Bolaget har gjort aktieutdelning utan avbrott de senaste 20 åren. SANT
5 Earnings Growth - Åtminstone 1/3 ökning av vinst/aktie de senaste 10 åren FALSKT
6 Moderate Price/Earnings Ration - Enligt Graham ska man inte betala mer än P/E 15. SANT
7 Moderate Ratio of Price to Assets SANT

Totalt FALSKT

Volvo får alltså underkänt på 3 av 7 punkter. Däremot fattas det bara ett år från godkänt på punkt 3 Earnings stability så jag skulle kunna ha överseende med det och anse att aktien är godkänd.
När jag tittar på punkt 2a blir jag dock lite osäker, Volvo täcker bara kortfristiga skulderna 1,06ggr för tillfället vilket är långt under de 2ggr som Graham rekommenderar.
Vinsten har nästan inte ökat alls under de senaste 10 åren, bara 2% och inte i närheten av de 33% som Graham kräver.

Detta sammanlagt gör att jag låter bli att köpa Volvo för tillfället trots att P/E-talet baserat på 3 senaste årens vinster bara är 10.

Berätta gärna vad du tycker om den "nya Graham-analysen"!

TTFN
Markus

3 kommentarer:

Unknown sa...

Intressant med en excell-fil där du bara matar in värdena. Vore toppen om du kunde lägga upp det så att man skulle kunna få ta del av detta! :) Vill också passa på att tacka för en bra blogg... //Emil

Auri sacra fames sa...

Totalsumma falskt? =)
Hmmm, minns jag rätt så är det ungefär såhär;
=OM(A3=SANT;1;0)

Så får du siffror att summera utifrån SANT eller FALSKT.

Bryggarn' sa...

Emil: Kul att du uppskattar bloggen! Länken i inlägget tar dig till en kopia av excel-arket :)

Auri Sacra Fames: Ja, så skulle man kunna göra och sen bedöma om totala värdet >= 5. Det var en bra idé :)