söndag 6 december 2009

På träff med Aktiespararna

I veckan var jag på träff med Aktiespararnas lokalförening här i Linköping.
På agendan stod årsmöte, fika samt företagspresentationer från Pricer och Securitas.

Så fort jag och min kompis klev in i lokalen insåg jag att vi med all säkerhet var mer än 20 år yngre än medel. Inget ont i det, men man känner sig lite som en outsider.

Årsmötet drog igång och jag stålsatte mig för långbänk med formalitet efter formalitet, men detta möte hölls av personer med uppenbar erfarenhet av att få formaliteter överstökade och fokusera på det viktiga. På 20 minuter avhandlades årsmötet och ny styrelse utsågs. Imponerande.

Efter detta fick CFO Harald Bauer från Pricer (OMX:PRIC B) ta över scenen. Pricer är ett företag som tillverkar elektroniska hyllkantsskyltar till affärer. Marknaden är global och Pricer är den största av två stora leverantörer med ca 60% av marknaden.
Pricer har funnits i närmare 20 år och har med hjälp av riskkapital klarat sig fram till nu. För första gången gick företaget med vinst 2008 vilket givetvis är viktigt för den som vill satsa pengar i företaget.
Mitt intryck är att företaget är allt för beroende av engångsförsäljningar på en marknad som är allt för liten men som eventuellt är på väg att ta fart. Åhörarna försökte få någon information om återkommande intäkter men det verkar som att de återkommande intäkter som skulle kunna uppstå är när kunderna bygger ut, utökar sitt sortiment eller då displayerna gjort sitt efter ca 8 år.
Frågan är hur många av kunderna som väljer att göra en ny upphandling med pressade priser när displayerna måste bytas?
Pricer kan absolut vara intressant för den som letar förhoppningsbolag, men själv vill jag ju som bekant satsa på större och stabilare bolag med en lång vinsthistorik.

När Harald lämnat scenen var det fika dags. En kopp kaffe ackompanjerad av en rackarns god macka och lite mingel :)

Securitas (OMX:SECU B) valde att hedra träffen med sin Head of Internal Communications Helene Åström.
Securitas är ett bolag med en fantastisk utveckling som under senaste åren bytt skepnad i och med avknoppningen av affärsområdena Niscayah (Securitas Systems), Securitas Direct och Loomis (Securitas Värde). Det som presenterades var ett mer renodlat Securitas som fokuserar på en kundnära bevakning.
Jag kan inte låta bli att fundera över vilken otroligt viktig HR-avdelning de måste ha. Hos de flesta av kunderna Securitas har har de även en eller flera väktare som konstant möter kundernas kunder.
Det gör att det räcker alltså inte med att vara skicklig på att bemöta sina kunder, man måste också förstå kundernas kunder och dess behov.
En väldigt intressant sak är att Kina har varit stängt för utländska bevakningsbolag, staten har skött om säkerheten, men de börjar öppna upp för utländska bolag att etablera sig.
Securitas har ett kontor i Shanghai sedan augusti 2008.
Med 240.000 anställda i stort sett i hela världen är det svårt att få en överblick över bolaget, men renodlingen har nog absolut hjälpt till där.
Securitas ser framför sig att man ska kunna växa organiskt med ett par procent per år och genom uppköp ytterligare några procent till totalt ca 7% tillväxt per år.
Säkerhetsmarknaden är otroligt fragmenterad och med "bara" 12% av marknaden är Securitas den största spelaren globalt.
Den som har sett RMR i praktiken vet hur kraftfulla och stabila kassaflöden detta ger upphov till.
Securitas är absolut ett intressant företag och med Melker Shörling (Assa Abloy, Nibe, Hexagon) som styrelseordförande och storägare känner jag mig trygg att företaget är i goda händer.
Jag tror Securitas blir nästa bolag att köra genom Graham-analysen.

En intressant sak jag lade märke till under presentationerna är att Pricer, med ett börsvärde på 520MSEK har 36% fler aktieägare än Securitas med ett börsvärde på 24900MSEK - 30000 mot 22000. Är det många småsparare som kryddar sina porföljer månne?

TTFN
Markus

Inga kommentarer: