tisdag 30 november 2010

Illa Avanza

För länge sedan, närmare bestämt 26:e april 2009, mailade jag Avanza och frågade hur deras stop loss fungerar i detalj.
Vad kan man ändra på en glidande stop loss utan att det påverkar nuvarande "toppkurs".

Min exakta fråga var:

Hej!
Jag använder er tjänst glidande stop loss som jag tycker är väldigt smidig.
Jag undrar vad som händer när stop lossen löper ut och vid förlängning.

Scenario:
Stop loss satt vid kurs = 100kr, max ned = 10kr.
Aktien går upp till 120kr för att sedan falla tillbaka till 115kr. Nu finns 5kr kvar att spela på innan order läggs till marknaden.

Vid detta läge går jag in och ändrar stop-lossen (ändrar giltighetstiden t.ex.).

Kommer då stop lossen att "minnas" 120kr eller stämpla om på 115?
Detta är en väldigt viktig fråga för mig eftersom en stop loss bara kan vara giltig i 30 dagar och kontinuerligt måste förnyas.

Samma fråga gäller när giltighetstiden gått ut för en stop loss, kan man då återaktivera den och i så fall "minns" den tidigare högsta kurs?

Mvh
Markus

Avanzas svar lyder

Hej Markus

Om du ändrar giltighetstiden kommer inte ingångskursen att ändras. Om du istället skulle gå in och ändra deltavärdet dvs hur mkt kursen får sjunka innan det skickas en order till marknaden kommer du att få ett nytt ingångs/startvärde. Om aktien kostar 10 kr när du lägger in din stop loss får du ingångsvärde 10 kr. Om du sedan ändrar deltavärdet och aktien står i 12 kr kommer du att få 12 kr som ingångsvärde.

Med vänliga hälsningar
XXXYYY
Avanza Bank


Baserat på svaret från Avanza har jag byggt upp min placeringsstrategi och agerat under 1½ års tid. Härom dagen mailade en av mina läsare Mattias och hade haft problem med en stoploss som inte löst ut som den skulle på Avanzas nätbank.
Han börjar då samma undersökning som jag gjort, men går ytterligare något längre och ringer till banken för att höra vad som gäller.
Det visar sig då att det svar jag fått av Avanza är felaktigt och att jag hela den här tiden felaktigt litat på det svar jag fått från dem.

Detta är riktigt illa, jag måste återgå till att manuellt justera och fixa med mina stop loss vilket knappast är lockande.
Jag vet inte riktigt hur jag ska agera på detta, jag måste låta det smälta några dagar först.
Riktigt besviken...

TTFN
Markus

7 kommentarer:

Avanza Bank sa...

Hej Markus,

Jag beklagar att du fått felaktig information från oss. Dessvärre är det så att när man ändrar giltighetstid på sin glidande Stopp Loss order så får man en ny ingångskurs. Detta gäller även om man ändrar sitt deltavärde på sin Stopp Loss. Den nya ingångskursen blir den kurs som fastställs vid nästkommande avslut.

Jag ursäktar igen för det felaktiga svar du fått från oss och jag förstår att du är besviken. För att förebygga att sådant här händer har vi under 2010 mer än tredubblat utbildninginsatsen för kundsupport. Vi har även planer på att utveckla vår Stopp Loss funktion men vi har i år varit tvugna att prioritera de plattformsbyten som genomförts Elasticia, Genium INET, Burgundy m.fl.

Om du skadats ekonomiskt av att vi gett dig felaktig information ber vi dig höra av dig till oss på 08-562 250 00. Vi på Avanza Bank är väldigt måna om att ha nöjda kunder och om du drabbats negativt skulle vi gärna vilja titta närmre på ditt ärende.

Med Vänliga Hälsningar
Sanna
Avanza Bank

Eric sa...

Man kan ju inte vara annat än imponerad av hur Avanzas månar om sina kunder iallafall, även om det blir fel då och då =)

Markus sa...

Hallå Sanna!
Kul att du läst mitt inlägg och även att du lämnat en kommentar. I mina ögon bevisar det det otroliga engagemang Avanza känner för sina kunder!
Om du söker efter Avanza i min blogg ser du att det är idel lovord och jag kontinuerligt flyttar över mer och mer av mitt sparande till er. Men i rättvisans namn bör både ris och ros publiceras (så länge jag inte arbetar för Avanza :) ), därav detta inlägg.

Jag har full förståelse för att det är "bara människor" som jobbar även hos Avanza och att det därmed kan bli fel ibland.

Jag har inte räknat efter om jag har förlorat några pengar på den felaktiga information då det precis gått upp för mig hur det ligger till.
Jag kommer givetvis att gå igenom det och se hur det förhåller sig och är det så att jag förlorat pengar är jag glad för att ni på Avanza är måna om att hitta en bra lösning!
Tack återigen för kommentaren!

//Markus

Anonym sa...

Där tog ni en poäng, Avanza.

/ Johan

Avanza Bank sa...

Hej Markus,

Tack för din kommentar! Jag har läst din blogg och jag tycker den är mycket intressant och trevlig. Det är också kul att du väljer att skriva om oss och vi uppskattar både ris och ros. Vi strävar hela tiden efter att bli bättre så därför ser vi också de negativa synpunkterna som väldigt viktiga för oss.

Jag läste också att du varit inne på Labs, jättekul! Labs är vår idébank där vi vill att kunder ska lämna sina idéer och synpunkter för att vi sedan ska kunna utveckla det våra kunder efterfrågar.

Tack för ditt engagemang och vi ser fram emot en fortsatt dialog med dig.

Hälsningar
Sanna
Avanza Bank

Anonym sa...

Tack för info, Markus.

Men vad innebär detta? Har du uppdaterat din stoploss inlägg nu eftersom de inte längre stämmer?

Jag är ingen expert på stoploss så jag förstår inte riktigt vad jag måste tänka på nu istället när jag använder Avanzas stoploss funktion?

Markus sa...

Hej Anonym: Jag har ännu inte uppdaterat mina inlägg avseende detta, men det ska jag givetvis göra.
Tack för påminnelsen!
/Markus