torsdag 25 september 2008

Sparande September

Den här månaden fick jag ut lite extra slantar iom att jag hade semester förra månaden. Det gör att jag överträffar målet med nästan 2000kr. Totalt den här månaden kommer jag spara 9532kr varav 8532 redovisas här. De andra 1000kr är IPS.

Kurserna har gått upp och ner och min fördelning av tillgångar behöver justeras.
Jag vill ju ha minst 20% fonder, minst 20% likvider samt max 60% aktier.

Såhär kommer slantarna att delas upp den här månaden:
2500kr Likvider
1000kr SEB Cancerfond
500kr SEB Österupa
500kr SEB Choice Emerging Marketsfond
500kr SEB Choice Asienfond ex japan
3532kr Läggs till kapitalet att köpa aktier för.

Som ni ser köper jag fortfarande SEB Cancerfond, det beror på att jag fortfarande inte har fått för mig att börja röka igen. Jag är fortfarande väldigt röksugen stundtals, men jag har ändå inte rökt ett bloss. Så kommer det att förbli. Det blir ju faktiskt längre och längre mellan sug-attackerna. Idag är det 8 månader och 13 dagar sedan jag tog sista blosset efter att ha rökt nästan dagligen i 15 år och 2 månader.
Pengarna jag sparat på att inte röka är nu värda 7027kr

Det ska inte vara några problem att nå upp till de 120.000 sparade slantar som mitt mål är. Nu har jag sparat 105.706kr. Jag har redan börjat fundera på målen inför nästa år, det ska bli spännande. Jag får lite löneökning samt att Borg ger mig 1000kr mer per månad.

TTFN
Markus

7 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Marcus

Nu när du är en gift man (grattis förresten), är det inte dags att slå ihop er ekonomi och sparande? Hur tänker du i denna fråga.
//Johan

Bryggarn' sa...

Hallå Johan!
Tackar :)
En mycket bra fråga, såhär är svaret:
Det är väldigt viktigt för min fru att alltid stå för hälften av alla omkostnader, vilket jag respekterar.
Eftersom jag tjänar mer än henne sparar jag de pengar som "blir över". Det är de pengarna jag redovisar för här.
Utöver detta har vi en gemensam buffert, långsiktigt sparande samt kortsiktigt sparande. Men det skriver jag inte om här i bloggen.

Anonym sa...

Du investerar i fonder med mycket hög risk som också er kostsamme.

Bryggarn' sa...

Anonym(2): Ja, jag vet det. Risken är som jag vill ha det, men jag har faktiskt övervägt att köpa billigare fonder.

Anonym sa...

Du kan ha Vanguard Emerging Markets ETF (VWO) som bas for Emerging Markets, och "krydda" med länder-fonder om du så önsker. Denne börshandlede fond tar 0.25% i avgift varje år och har låg omsättning av aktier (turnover).

ETF'en finns at köpa på Nordnet, och köper du for 10000 betaler du mindre enn 1% i kourtage+valuta spread.

Säljer du dine fonder med forlust för at köpa en tilsvarande fond så kan du se på förlusten som en skattekredit.

Anonym sa...

Eh, gjorde fel i Vanguard länken ovanfor: Vanguard Emerging Markets ETF. Väljer du "Holdings" i länken så ser du länderfördelning.

Bryggarn' sa...

Anonym, tack för tipsen! Ska kika runt lite på alternativa fonder.

SEB Cancerfonden kommer jag dock behålla, den har ett alldeles speciellt syfte.