måndag 11 februari 2008

Big deals Nr2!

Idag sålde jag de cigaretter jag hade kvar när jag slutade röka. (Förlåt Gustav, jag har nog trampat i klaveret ännu en gång nu :) ). En kollega till mig har arbetat i Norge hela hösten och köpt hem taxfree-cigaretter till mig hela tiden och jag hade inte hunnit röka upp alla. Totalt hade jag 6 limpor kvar som jag sålde för 1500kr.

Jag anser mig nu vara icke-rökare. Det var 30 dagar sedan jag rökte så jag vågar känna mig klar med det nu. Det kommer fortfarande att vara lite tufft till och från, men färdig är jag.
Detta innebär att förutom de här 1500kr kommer jag spara ca 1000kr per månad på att inte behöva köpa cigaretter.

För att sätta både humor och eftertanke i mitt sparande kommer jag att sätta in de 1500kr + 1000kr/månad i en speciell fond jag hittat.
Jag vet att jag sagt att jag inte ska köpa fonder men detta är för ett gott ändamål så jag gör ett avsteg här.
SEB har en cancerfond med 1.4% förvaltningsavgift. Varje år tar de ytterligare 1% av kapitalet och skänker till cancerforskning. För varje krona fonden ger lägger SEB till en krona.
Jag ser det som att jag skänker 2% av kapitalet varje år och har en förvaltningsavgift på 0.4%.

Detta gör jag av två anledningar:
1. Istället för att tobaksbolagen får mina pengar att fördärva fler människor för kommer pengarna bidra till min förmögenhet OCH cancerforskning.
2. Jag har haft cancer väldigt nära i min släkt och det är en hemsk sjukdom. Jag VILL bidra till att någon smart människa kan komma på hur man botar det!

De 1000 kronorna kommer jag givetvis att spara utöver mitt vanliga sparande. Så hädanefter blir det bara 3000kr/månad på slösarkontot.

Bra va?

3 kommentarer:

Admin sa...

Strålande bra initiativ med fonden. Och grattis till att du är rökfri!

Anonym sa...

Cancerfonden lär redan ha tillräckligt för att finansiera all svensk cancerforskning 25 år fram i tiden...

Bryggarn' sa...

Patrick: Intressant! Vad baserar du det på och har du några länkar?
(Menar inte att hugga, är bara väldigt intresserad att få läsa!)