söndag 3 februari 2008

Liknande bloggar

Nu tänkte jag skriva kortfattat om några av de bloggar jag följer...
Det finns många ekonomibloggare där ute, här är ett axplock!

Hur jag blev rik
Jakobs blogg var där det hela började för mig. Han är otroligt engagerande, motiverande och intressant. Hans blogg handlar mer om företagande, entreprenörskap och samhälle än om enskilda fonder eller aktier. Hans idéer kring sparande liknar mina; man måste få leva också.
Bloggen har funnits i ett par år nu och håller fortfarande väldigt hög kvalitet.
(Jag har även skrivit om Jakob i Introduktion )

Miljonär innan 30
Till skillnad från Jakob skriver Miljonären en del om enskilda fonder. Miljonärens sätt att bli rik är genom att leva asketiskt. En perfekt middag för honom är en burk vita bönor med (edit: ett par salladsblad till borttaget, se kommentar) grova grönsaker till. Det är väldigt intressent att följa en människa som så målmedvetet går in för att bli rik. Miljonären skriver förhållandevis ofta och håller hög kvalitet på inläggen. Har tappat lite senaste veckorna då han har varit ute och rest, men jag är säker på att han kommer tillbaka.

Per Penning
Per Penning är en av mina personliga favoriter med historier från samhället, livet som pappa och funderingar kring börsen. Per är en kille, strax över 40 som är gift och har två barn.
Detta är en bredare blogg med många allmänna reflektioner om livet. Mycket bra!

Miss Millionairess
Hur får man ihop det häktiska livet i London med ett aktivt sparande utan att tulla allt för mycket på det sociala umgänget? Miss Millionairess skriver väldigt bra om lite av varje, det är börsen, sparande, flytten till sverige, entreprenörskap och allmänt om hur man förgyller sitt liv. Även detta är en av mina favoriter.

Rik och vacker
Poor me tar sparandet med en klackspark, en riktigt frisk fläkt i en annars "småpräktig" (ta det för vad det är) skara bloggare. Hon gillar inte att spara, är inte intresserad av ekonomi men har ändå bestämt sig för att bli rik och vacker. Poor me skriver riktigt underhållande och jag har skrattat högt flera gånger, som t.ex. när hon hade studerat Oulu i 30 minuter... Priceless!
Detta är en ganska ny blogg, men jag hoppas att hon hänger i!

Finanskvinnans Funderingar
Finanskvinnan är en målmedveten kvinna som satsar stenhårt på karriär, utbildning och sparande. Hon har även startat ett nätverk för ekonomiintresserade kvinnor. I hennes blogg kan man följa allting från aktietips och sparplaner till konsumtionsångest och mattips. En bred blogg om lite av varje, väldigt läsvärd!

Diversifierad
Diversifierad skriver insiktsfulla texter om allt lite av varje; ekonomi, politik, pappaskap och husägande. Huvuddelen av inläggen handlar om aktier och dess kurser och rapporter.
Vill du ha aktietips kan detta vara något för dig!

Klirr-i-kassan.se
Charlie som har bloggen Klirr-i-kassan.se är riktigt aktieintresserad. Så gott som alla inläg handlar om reflektioner kring aktier eller börsen som sådan.
Han redogör för sina egna köp, sina bevakningar och när han säljer något. Från vad jag kan bedöma verkar han ha väldigt bra koll på aktiesparande.

Frisk Ekonomi
Frisk Ekonomi skriver om vanlig hederlig privatekonomi. Hon är småbarnsmamma med MS som jobbar för att trygga familjens ekonomiska framtid. Bloggen handlar om amorteringar på billån, huslån och sparande til semester. Hon har tydliga mål och kommer hela tiden på olika sätt att spara en slant till!

Blogged with Flock

4 kommentarer:

Miss Millionairess sa...

Man far tacka sa mycket for omnamnadet ;-).

Jag kan inte annat an halla med om det mesta du skriver annars. Sarskilt Rik och Vacker tycker jag ar rolig och ja - helt klart inte lika praktig som resten av oss.

Men du - miljonaren ater inte salladsblad ju. Han har nyss gjort ett inlagg om att det ger for lite naring for pengarna da det bestar mest av vatten sa han foredrar billigare och grovre gronsaker...haha ;-)

Bryggarn' sa...

Miss Millionairess, du har helt rätt! Jag har ju precis läst det jag med. Ändrar på en gång :)

Per Penning sa...

Ja, tack för omnämnandet. :) Din lista på bloggar är de jag läser regelbundet, de är verkligen läsvärda nästan allihop.

Jag läser även din blogg så fort du skriver något, så jag skäms lite att jag glömt länka till dig. Det är löst nu. :)

Admin sa...

Tack för omnämnandet:)