tisdag 26 februari 2008

Hur jobba med stoploss?

Stoploss är en fantastisk feature som gör att om en aktie faller förbi en bestämd kurs så säljs den automatiskt till antingen en förutbestämd kurs eller till bästa möjliga på marknaden just då.
Detta kan man använda som en liten extra trygghet mot stora kursras.

Ett problem med stoploss är att om man förutbestämt en kurs så är det inte säkert att aktien går att sälja till det priset, aktien kan helt enkelt rasa förbi din förutbestämda kurs.

Hur som helst, viss trygghet ger det.
För mina egna aktier har jag stoploss definereade. Nivån beror på risken i aktien, jag tänker ungefär såhär:
-10% för "stabila" aktier
-15% för mindre stabila
-20% för högrisk

Hittils har ingen av dem rusat uppåt tillräckligt mycket för att jag ska flytta fram min stoploss men jag har lite tankar och funderingar även kring detta:

Min tanke är att någon gång i veckan/månaden gå igenom min portfölj och revidera mina stoploss-lägen.
Aldrig backa ett läge utan alltid bara flytta fram dem.
På detta sätt kommer jag att uppfylla en av de "gyllene reglerna", närmligen att sälja sina felsatsningar tidigt, men behålla vinnarna längre.
Låter detta som ett bra sätt att slippa ligga med surdegar som bara drar ner portföljen och blir surare och surare? Hur gör ni själva? Någon som har några bra tips?

Tacksam för input!
TTFN
Markus

Blogged with Flock

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hejsan Markus.

Jag har funderat på det där med stop-loss, men inte kommit till någon slutgiltig slutsats än.

Eftersom jag är långsiktig i mina investeringar så är inte sjunkande kurser i sig någon anledning till att sälja. Däremot om kursfallet föregås av någon riktigt dålig nyhet som skulle få mig att vilja ompröva ägandet i bolaget vore det ju trevligt att sälja på vägen ner istället för när aktien väl landar. Problemet är att få stop-loss ordern att veta om jag vill sälja eller inte...

Hittills har jag därför inte använt mig av stop-loss. När du väl säljer något måste det ju beskattas, och dessutom utgår courtage. Ska du köpa tillbaka utgår ytterligare ett courtage. Det kan alltså bli dyrt att sälja om det inte var meningen.

Tänk dessutom på att marknaden alltid kommer att flukturera. Att aldrig flytta tillbaka dina stop-loss kan alltså göra att en generell nedgång gör dig helt likvid på några dagar, och vänder det sen upp står du där bittert och tittar på...

Bryggarn' sa...

Diversifierad, tackar för värdefull input!
Du har helt rätt att en snabbvändning för hela börsen skulle kunna ställa mig helt likvid.
Precis som du säger är det svårt att komma på hur man ska lösa det... Som vanligt vill man både äta kakan och ha den kvar.
Jag får fundera ytterligare lite och återkomma om jag kommer på något smart :)