tisdag 5 februari 2008

Jag är rik!

Jag är rik!
Jag är jätterik!

Mitt stora mål i livet har alltid varit att bilda en kärnfamilj. Att ha personer som står mig så nära att jag skulle göra vad som helst för dem.
Jag har alltid velat ha hus, fru, barn och hela faderullan.
Min inspirationskälla har till stor del bestått av den härliga familj min morbror har. Jag har haft en helt underbar uppväxt, det handlar inte om att ge mina barn något som jag inte fick, det handlar om något som jag själv vill ha nu som vuxen. Jag vill kunna sitta med hela familjen och äta middag om kvällarna och prata om hur skolan var och längta efter den där resan. Kunna se längtan och nyfikenheten i mina barns (ja, och min frus) ögon när julklapparna läggs under granen.

För ett par år sedan hittade jag mitt livs kärlek. Hon hade funnits i periferin av mitt liv i några år, men vi hade aldrig fallit för varandra eller riktigt pratat med varandra. En kväll när vi träffades sa det bara klick! Vi satt på krogen och pratade i timtal. Vi visste båda på en gång hur rätt det var. Sedan dess har det gått fort :) Efter bara någon månad var vi båda överens om att det var dags att vi flyttade ihop. Under tiden vi totalrenoverade min bostadsrätt bodde vi i hennes hyresrätt och sedan flyttade vi in i vår nyrenoverade fina bostadsrätt.
Efter bara några månader började vi att kika lite på hus som var till salu i trakterna... Efter ytterligare några veckor föll vi pladask för det huset vi bor i idag.
Nu har vi bott här i ungefär ett år och vi stormtrivs med livet tillsammans.
I somras friade jag till henne, jag hade dukat upp med bord och mat i skogen invid en damm och tänt facklor som flammade hela kvällen. Det var otroligt magiskt! Som tur var sa hon Ja till mitt frieri :)
Fortfarande känner jag att min kärlek växer för varje dag som går. Hon kompletterar mig!

Så, nu har jag fästmö, hus och villa. Barn kommer komma tids nog.
Utöver det så har jag ett jobb jag trivs med och jag har en stadig inkomst.
Jag har alltså snudd på lyckats uppnå mitt stora livsmål redan innan jag är 30!

Ett annat mål jag haft har varit att ha gott om pengar.
Min tidigare lösning på det var att se till att utbilda mig och få ett jobb som betalar bra.
Jag är civilingenjör och har ett jobb som betalar bra. Jag har helt okej med pengar, men inte riktigt så där mycket som jag trodde att jag skulle ha.
Vad jag missade när jag satte upp målet om gott om pengar var friheten.
Friheten att kunna jobba för att man vill, inte för att man måste.
Friheten att kunna köpa något speciellt utan att gräva djupt i sparkapitalet.
Friheten att inte behöva oroa sig för att bli av med sitt jobb (sin enda inkomstkälla)

När jag började spara pengar så var det för att köpa sportbil.
Det kanske jag fortfarande kommer göra, men inte för mina sparade pengar, i så fall får det vara för avkastningen de ger.
Det är att ha gott om pengar!

Jag anser att jag har ett väldigt rikt liv! Därför är jag rik!
Nu ska jag bara bli fri också!

Och, egentligen, vad vore livet utan något att sträva efter? Vad skulle man göra om man uppnådde alla sina mål?


Blogged with Flock

12 kommentarer:

Per Penning sa...

Du har rätt i uttrycket minsann.

Jag är också rik, men inte ekonomiskt fri. :)

Per Penning sa...

Påminner förresten om mitt inlägg

http://perpenning.blogspot.com/2007/10/jag-r-rik.html

Bryggarn' sa...

Ja, det gör det sannerligen! Du är en vis man Per! :)

Admin sa...

Stort grattis! Visst är du rik (jag också) på det som är viktigast här i livet.

Gustav sa...

Nej. Du är inte alls rik. Det är bara pengar som räknas. Du hade kunnat köpa en lika bra eller bättre tjej om du hade varit rik på riktigt. ;)

Bryggarn' sa...

Finanskvinnan: Tackar :)
Gustav: Ehm... nope :)

Poor me sa...

Det låter ju som att du har haft tur i liv! Loppet är nog inte helt kört för min del heller! Förhoppningsvis... :)

Bryggarn' sa...

Poor me: Tur, det är något Finanskvinnan haft de senaste veckorna :)
Jag har spelat mina kort rätt :P
Det är klart det inte är kört för dig! Det är ju nu det börjar vara okört för dig :)

Hulda sa...

Vart tog MIN kommentar vägen??? Hmpf :( SUUR!

Jag som skrev så vackert att det gläder ett gammalt modershjärta att se att du inte tror att lycka kommer av pengar! Du är i sanning rik!

P&K
din Mammla

Bryggarn' sa...

Mamma: Visst är det så :) Det är ju friheten man jagar! Puss & Kram!

Unknown sa...

Det är nästan så att man drabbas av en släng av den svenska avundsjukan! Grattis!

/Jakob -hurjagblevrik.se

Bryggarn' sa...

Jakob: Tackar :)