lördag 23 februari 2008

Möjliga inköp i Februari

Det ser ut som att jag kommer kunna lägga till två nya aktier i min portfölj i och med lönen som kommer på måndag.
Nu handlar det bara om att bestämma sig om vilka.
Sedan tidigare har jag en tjänsteaktie (Hemlig) och en sällanköp (H&M) (Båda hamnar alltså inom Sällanköpsvaror och tjänster).
Jag skulle nog vilja lägga till aktier från Industri- och Finans-/Fastighetssektorerna.
Tanken är att bygga upp en stadig, lite "tråkig", grund att stå på nu när jag bestämt mig för att köra aktiespåret istället för fonder. Högrisk (Emerging markets osv) har jag redan i form av fonder.

Ur Industrisektorn har jag hittat en aktie som jag tror "alltid" kommer vara bra:
SKF
Ett stabilt, stort företag på Large Cap. Stadig vinst och väl spridda marknader. Förra året klämde den gamla kullagerfabriken till med en rekordvinst och framför sig ser de att försäljningen i Asien och Latinamerika kommer att öka stadigt under 2008. De lämnar en fin direktavkastning på 5kr och för 2007 klämde de till med en extrautdelning på ytterligare 5kr.
Jag tänkte försöka köpa den under nästa vecka för strax under 110 kr.

Från finanssektorn är det ett fastighetsbolag som speciellt lockar:
NCC
Stor byggherre som alltid har att göra. Ökade vinsten förra året och ökade den ordinarie utdelningen från 8kr till 11kr, utöver det delade de ut ytterligare 10kr/aktie.
NCC har en väldigt bred verksamhet och under svagare konjunkturer brukar staten passa på att bygga/asfaltera om för att hålla uppe sysselsättningen så även då kommer NCC ha att göra.
NCC fick just en miljardorder från LKAB så man kan nog förvänta sig lite uppåt just nu, men jag ska försöka komma åt att köpa aktien för ca 158kr/st.

Vad tror ni? Låter detta vettigt som en vidareutveckling av min portfölj?
H&M + Tjänsteföretag + SKF och NCC?

Inga kommentarer: