måndag 11 februari 2008

Medan man är i ekorrhjulet...

... jobbar man ju säkerligen fortfarande på något företag.
För att avancera och kunna tjäna bättre krävs det att man är uppskattad och kan bli tilltänkt för nya positioner, eller att man sköter sig så att man kan få goda vitsord när man slutar.

Idag hittade jag en lista på 10 saker man ska undvika på jobbet.
Mycket är självklart, men jag tänka ändå uppmärksamma er på det.
Jag kan känna igen några av mina kollegor i uttalandena, och på något enstaka även mig själv.
Väl värt att fundera lite aktivt på under karriärens gång.
Här är listan från e24

1.”Det är inte mitt jobb”

Om någon ger dig en uppgift finns det säkert en god grund för det.
Använd det som en möjlighet att visa att du är en lagspelare och en
problemlösare. Dessutom kan det ”betala” sig att bygga upp lite
”goodwill” hos kollegorna, man vet aldrig när det kan behövas.

2.”Inget problem, det fixar jag”
När du inte avser att göra något eller inte riktigt har tid, ta inte på dig det. Det tär på din trovärdighet om du inte gör vad du sagt att du ska göra.

3.” Säg inte till någon att jag har sagt det men…”

Om det är hemligt, håll det för dig själv. Oavsett om det rör sig om att någon ska sparkas eller hur mycket någon får i lön kommer det fram till slut var uppgifterna kommer ifrån. Och du ska inte räkna med att kollegorna kommer att spara dig den dag skvallret handlar om dig.

4.” Jag har inte fått någon löneförhöjning de senaste fyra åren”

Löneförhöjning ges vanligtvis för produktivitet, inte för hur lång tid du har varit anställd. Att påpeka för chefen hur länge det är sen du fick mer på lönekontot påminner enbart om att du inte gjort dig förtjänt av någon höjning på länge.

5.” Om jag ska vara helt ärlig så…”

Denna mening indikerar enbart att det kommer att komma något negativt. Och betyder det att du normalt inte är ärlig? Säg istället bara det du vill säga.

6.”Det är inte mitt fel”

Arbetsplatsen är inte en rättssal. När din chef kommer med ett problem till dig är han eller hon inte intresserad av vems fel det är, han vill bara ha problemet löst. Det tjänar inget till att peka på någon annan, ta det med dina kollegor senare istället.

7.”Vem röstar du på?”

Lämna politiken utanför arbetsplatsen. Det är bra att vara engagerad men då det handlar om politik är det lätt att få fiender. Räkna inte med att alla håller med dig.

8.” Oj, oj - det var en riktigt vild kväll igår”

Även om du är på jobbet trots illamående och huvudvärk ger det motsatt effekt att påpeka det. Du framstår bara som en person som man inte alltid kan räkna med.

9.” Jag kommer inte bli klar i tid, jag hade…”

Alla har det körigt numera. När du får en uppgift är det sällan ditt eget val men uppgiften ska lösas och du gör bäst i att visa att du tar den på allvar. Be om att få lägga andra saker åt sidan om du märker att du får ont om tid.

10. ”Om inte…så...”

Det är sällan klokt att ställa ett ultimatum till en kollega eller chef. Ultimatum ger dig fiender och ett rykte om att vara en besvärlig medarbetare.

Blogged with Floc

3 kommentarer:

Poor me sa...

Inte skvallra om kollegor? Men... vad ska man då göra hela dagarna? :)

Anonym sa...

Jävligt tråkigt när man bloggar och inte lever på egna meriter utan är tvungen att späda ut med andras för att man inte orkar hitta på något att skriva själv. Om jag ville läsa deras artiklar så går jag väl till deras hemsida och gör det, vilket jag faktiskt gör så nu får jag läsa samma sak igen. Skriv något eget istället latmask.

Bryggarn' sa...

Jaaadu Anonym... Hade du spenderat 2 mintuer till på min blogg hade du upptäckt att jag publicerade ytterligare 2 inlägg igår där jag skrev materialet själv.
Detta var bra tips jag hittade och ansåg att jag ville dela med mig av. Jag är inte säker på att alla som läser min blogg även läser på e24 som du gör.
Så, jag ser inget fel i att jag publicerade dem och någon latmask är jag knappast.
Känner du för att vara dryg och kaxig på internet där man kan vara anonym så ber jag dig att vara det någonannanstans, din dryghet uppskattas inte här. Prova lunarstorm istället.