tisdag 19 februari 2008

Lönesamtal

Då var löneförhandlingen klar!
Jag var väldigt nervös innan samtalet då jag bestämt mig för att köra en hård linje.
Under 2007 var jag ruskigt effektiv och duktig och producerade långt över min egen förväntan. Det sa jag till min chef och sa även att jag förväntar mig en ordentlig justering av lönen och inte något fack-minimum.
Han sa att det förstod han och att det var så han hade förberett med sin chef.
Vi pratade lite om min utveckling under året och om hur viktig den roll jag har i företaget är. Han höll med om att det inte skulle vara lätt att ersätta mig och att jag hade ett väldigt högt värde för företaget. Han sa att de (cheferna) hade till och med frågat sig hur de skulle kunna skapa fler "Markusar" till företaget på ett möte de hade haft nyligen.

Jag är superstolt att kunna vara en sådan resurs för företaget och även om jag hade haft tillräckligt med pengar för att sluta jobba hade jag garanterat fortsatt, om än kanske lite färre timmar i veckan.
Ett sådant omdöme tycker jag också ska märkas i lönekuvertet och det gjorde det också... Jag fick drygt 11% i löneökning vilket väl ska anses ha gett mig nog för att täcka inflation + ett ordentligt "du sköter dig"-bidrag. Jag hade inte en dålig lön förra året så chefen har faktiskt klämt till ganska bra.
Detta innebär att mitt sparande kommer att öka en hel del vilket i sin tur gör att jag måste omförhandla mitt årsmål med mig själv. Målet jag satte upp för 2008 på 80.000kr kommer antagligen passeras med råge.
Jag ska räkna lite på det och sen återkomma.

Idag firade jag med att käka ute med min chef och dricka en öl. Summa 137kr. Det var jag värd!
Nu ska jag se efter hur det gått för mina aktier och fonder under dagen.

TTFN
Markus

P.s. Förlåt om jag låter självgod, men idag är jag riktigt stolt över mig själv! D.s.

Blogged with Flock

8 kommentarer:

Anna sa...

Härligt, grattis!

Bryggarn' sa...

Tackar! :)

tinajo sa...

Nehej du, be inte om ursäkt för att du är stolt och glad!! Det är ju tokbra, så sträck ordentligt på dig i stället! :-)

Själv kommer jag aldrig få mer än vad mitt fack lyckas förhandla till sig, befinner mig inom helt fel sektor. En smula irriterande, men jag får skylla mig själv - och jag tycker om jobbet i alla fall! :-)

Grattis!

Bryggarn' sa...

Frisk Ekonomi: Tackar, ska sträcka lite på mig ;-)
Det är faktiskt inte bara lönen som spelar någont roll. Det är otroligt viktigt att man trivs med sitt jobb! Det är en väldigt stor del av sitt liv man spenderar där!

Admin sa...

Grattis!

Fembarnsfarsan sa...

Jag sällar mig till grattisskaran. :)

Ang. din kommentar:
Jo, visst blir det tufft för mig men å andra sidan är jag obotlig optimist också. Däremot har jag lovat mig själv att detta är sista gången jag reder ut eländet.

Poor me sa...

Jättekul! Grattis! Känner mig lite ladda inför mitt eget lönesamtal nu även om jag befinner mig i en sektor där det aldrig är fråga om några 11%... :)

Bryggarn' sa...

Finanskvinnan, fattigpappan o Poor me: Tackar :) Nu ska ni få se på andra bullar på sparandet :)

Poor Me, jag ska hålla tummarna för dig! Berätta hur det gick sen!