onsdag 15 oktober 2008

Placeringsseminarium

I måndags var jag på ett placeringsseminarium med Max Matthiessen. Företaget jag jobbar hos är kunder där och de som över tjänar en viss summa får hjälp med pensionsplaceringar, försäkringar och liknande.
Förutom det verkar det som att de håller lite seminarium nu och då. Detta var ett av dem och jag passade på att gå såklart.

Det hela började med snittar och läsk; de kallade det mingel, men alla satt still tillsammans med de de kände.
Redan där insåg jag att jag hade gott och väl 20 år till godo på flest av de yngre av de övriga deltagarna (min kompis undantaget). Det ser jag som något positivt, det betyder att jag har ett bra försprång jäntemot mina jämngamla :)
Efter minglet började seminariet dit de hade bjudit in anställda från både Erik Penser, Skagen fonder och East Capital.

Först pratade Penser först snabbt om strukturerade produkter (t.ex. Aktieindexobligationer) och sedan en annan herre från Penser som pratade om makroekonomin.
Delarna om makroekonomi var väldigt intressanta, det var givande att få beskrivet om stadsskulder, budgetöverskott, BNP och räntor i olika delar av världen. Han jämförde även med tidigare kriser, t.ex. -87 och -90-92.
Efter det pratade en ung och entusiasmerande herre från Skagen Fonder. Han gav ett samlat, ödmjukt och kunnigt intryck. Han beskrev Skagen fonder, deras placeringsinriktning och två av deras fonder (Global och Kon-tiki). På det stora hela gav han en bild av ett företag jag har väldigt stort förtroende och stor respekt för.
Killen från East Capital tilltalade nog en annan publik än mig, det var en typisk "finansvalp" med backslick och en överlägsen attityd. Litar du på någon som utstrålar självsäkerhet så är det nog killen för dig. Hur som hellst, hans föredrag var intressant, men mina pengar får han inte förvalta :)
VDn för Max Matthiessen pratade mer om känslor och när man ska sälja. Han sa att han har aldrig så många som ringer och frågar om de inte bör sälja som i lägen som detta. Däremot ringer folk och frågar om de ska köpa med motiveringen "Ryssland har ju gått upp 400% nu, ska jag inte ta och köpa på mig ordentligt?". En kort föreläsning om vikten av diversifiering, strategi osv. Mycket intressant.
Avslutningsvis pratade en av killarna från Penser lite mer ingående om strukterade produkter.

Något som slog mig var att det pratades väldigt mycket om "säkra placeringar" och "garantier". Jag tror att detta var vad folk hade behövt mitten 2007, men då hade ingen lyssnat.
Just nu tror jag snarare på "tillväxtpotential" och "väl avvägd risk" på papprena, men det är det nog inte någon som vill höra.
Säljare kommer alltid vara säljare och de kommer sälja det folk vill ha, inte det de borde vilja ha. Vad tror ni?

TTFN
Markus

2 kommentarer:

mydyingride sa...

Men nu talar du minsann grekiska i mina öron... :P Det är i alla fall häftigt att du fått ett sånt intresse att mecka och planera och fixa med! Go pension! Jag får små rysningar av spenser och skagern och makroekomier. För att inte tala om nästa inlägg... Kram på're! ;)

Bryggarn' sa...

Hahaha! Så söt du är syster! :)
Ja, det är skoj att ha en riktig passion!