tisdag 28 oktober 2008

Sparande Oktober

Det blir långt mellan inläggen ibland, det är sådana tider för mig.
Jag känner lite att jag har tömt det viktigaste av det jag ville skriva om och att jag nu riskerar att bara repetera mig.
Men, jag tänker fortsätta skriva när jag känner att jag har något att tillföra eller när jag har tid för det. Jag hoppas ni fortsätter läsa!

Hur som, sparandet för Oktober ska redovisas.
Återigen har jag fått ut lite extraslantar varför sparandet är något högre än normalt.
Däremot har jag bestämt mig för att ligga lågt med aktie-shopping tills dess att börsen vänder uppåt. Den förlust jag tar i aktierna just vill jag inte bredda på genom att köpa fler sänken.
Jag håller fortfarande på och arbetar på min reviderade placeringsstrategi och börjar närma mig något som kan liknas vid färdig produkt. Mer om det senare.

För Oktober blir sparandet totalt 10340 kr förutom de 1000kr som jag sparar i IPS varje månad. Dessa fördelas enligt:
1000kr SEB Cancerfond (den ska jag spara i varje månad)
9340kr Likvida medel.

För tillfället ligger jag tyngre än vanligt på likvidsidan: nästan 40%. Det får dock vara så tills tiderna ser ljusare ut.

Totalt hittils har jag nu sparat undan 116.046kr och mitt mål för året på 120.000kr ska inte vara något problem att uppnå.
November kommer jag dock spara något mindre på grund av julklapps-shopping.

Oktober var en riktigt dålig månad utgiftsmässigt och mitt spender-spar är nu nere på 0kr. Detta tills största del på grund av krog-kväll, svensexa, ny kostym, bröllop.
Ny friska tag till nästa månad! :)

Pengarna jag sparat på att inte röka är nu värda 6 196 (Sparat 9000kr, -31.15%).
Idag är det 9 månader och 14 dagar sedan jag senast tog ett bloss.

TTFN
Markus

3 kommentarer:

minna sa...

Oj, grattis till att du har slutat röka! Undrar vad dina slutat röka pengar är värda om 10 eller tjugo år??? =)
Mvh: Minna
http://minnastankar.blogspot.com

Life sa...

WOW, bra jobbat!!! Tänk så mycket du sparat på bara rökningen, helt otroligt! Måste kännas skönt. Själv funderar jag på att sluta äta *skrattar*.

Bryggarn' sa...

Life, Minna:
Tack så mycket! Det känns förbannat bra (pardon my french)! Jag gjorde en snabb beräkning när jag slutade och till min pension kommer sluta-rökapengarna vara värda över 5.000.000(Förutsatt ca 10% avkastning). Helt fantastiskt!