onsdag 15 oktober 2008

Omfördelning fonder?

Efter seminariet i måndags fick jag så stort förtroende för Skagen att jag funderar på att sälja mina SEB-fonder och köpa Skagen istället.
För tillfället har jag följande fördelning på mitt fondkapital:
SEB Cancerfonden 40%
SEB Choice Asienfond ex Japan 14%
SEB Choice Emerging Marketsfond 16%
SEB Östeuropafond 21%
Simplicity Indien 9%

Av dessa pengar skulle jag vilja ha 50% globalfond, 50% tillväxtmarknader (det gör 10% vardera på hela portföljen).
Så, jag funderar på att sälja allt utom Cancerfonden (europafond) (den har ett speciellt existensberättigande) och köpa 10% Skagen Global och 50% Skagen Kon-Tiki.
Vad tror ni om detta?
Förvaltningsavgiften på Global-fonden är ganska billig på 1%, men Kon-Tiki kostar 2.5%. Det är i och för sig bara 0.75% mer än SEB och SEB har knappast ryktet om sig att lyckas med någon direkt överavkastning mot något index, vilket Skagen har.

Jag tror det får bli så. Grattis Skagen!

TTFN
Markus

8 kommentarer:

tinajo sa...

Kan du inte berätta lite mer, vad pratade de om, vad var det som gjorde att du fick stort förtroende för dem? Eftersom att jag har en större del placerat i Skagen Global är det intressant. :-)

Bryggarn' sa...

Frisk Ekonomi: Det skulle vara för din skull då :)
Jo, de pratade om vikten av långsiktighet, att deras placeringsfilosofi går ut på att leta efter undervärderade aktier som marknaden "glömt bort" där det finns tecken på avsevärd undervärdering.
Skagen vill att aktierna de köper har en låg belåning och trygga finanser, vilket de anser borga för att företagen ska klara sig bra i lågkonjunkturer.
Jämfört med andra fonder är de också långsiktiga i sina innehav; de behåller gärna aktierna 4-5 år i avvaktan på att den "katalysator" de ser för uppgången verkligen påverkar kursen.
För att inte influeras av andra "finansvalpars" åsikter har de valt att ha all sin förvaltning i Stavanger, långt ifrån finanskvarteren i nordens huvudstäder. Detta gör att deras filosofi får vara obefläckad.
Men det som verkligen gjorde intryck var den ödmjukhet inför marknaden som killen utstrålade. Han trodde inte att han var något (trots alla fina utmärkelser Skagen fått) utan han var bara ännu en aktör på marknaden. Det tror jag gör att man har bra koll på sin risknivå och att man inte i övermod låter den springa iväg.

Typ det var väl huvudsakerna, hoppas det räckte :)

Anonym sa...

Både Skagen fondene har en prestasjonsavgift utover den faste fondavgiften. Kollar du på ppm.nu så har Skagen Global an TKA på 2,91% mens Skagen Kon-Tiki har en TKA på 3,2%. Dyrt.

Jeg har tidligere forslått Vanguard Emerging Markets ETF (VWO)
som har en årlig avgift på 0,25%. Extra kostnad blir då courtage som på et köp på 10000 hos Nordnet er i underkant av 1%.

Bryggarn' sa...

Anonym; Ja, det är ju en väldigt billig fond! Dessvärre kommer jag inte åt den från Aktiespar.se. Jag vill också kunna köpa små delar utan att courtaget ställer till det.

Anonym sa...

Marcus: Tänk på att Skagen Global har ca 45 % av sina placeringar i tillväxtmarknader för tillfället.

Jag gillar Skagen Global avgiftsstruktur bättre än Kon-Tiki på långt sikt. I år har Global inte slagit index (ännu) vilket innebär att avgiften blir låg. Det känns dock fair att dela på vinsten om de gör ett bra jobb.

Själv sparar jag hälften i Skagen Global och hälften i Avanza Zero. Det betyder att jag betalar 0,5% i förvaltningsavgifter varje år.

Bryggarn' sa...

Anonym: Det var intressant information om Skagen Global. Då är det ju verkligen en globalfond och inte en "västvärldenfond". Jag måste göra min hemläxa känner jag, för med 45% i tillväxtmarknader behöver jag ju inte Kon-tiki.

Jag tycker också att det är fair och en bra motivation att betala extra för överavkastning mot index.

Anonym sa...

Marcus: Jag kom fram till samma sak som dig - varför spara i båda?

Nackdelen med Skagen Global är att det ligger runt 25 miljarder kr i fonden, vilket begränsar lite vad de kan investera i.

Men som sagt, man får mycket tillväxtmarknader för lite pengar anser jag. Dock ett minus för fondens storlek.

tinajo sa...

Tack för beskrivningen, alltid kul att höra lite när man inte kunnat närvara själv. :-)