tisdag 28 oktober 2008

Bok: The intelligent investor

Så har jag äntligen tagit mig igenom The intelligent investor av Benjaming Graham.
Versionen jag har läst hade kommentarer från Jason Zweig vilket väl gjorde boken +30% i tjocklek.

Benjamin Graham är, för de som inte vet, "fadern" till värde-investering. Något som tillämpas av många väldigt framgångsrika enskilda förvaltare, eller fondkommissionärer t.ex Warren Buffet och Skagen Fonder.
För att säga det kort och enkelt går det ut på att hitta företag där du kan köpa en dollar för t.ex 40 cent.

Generellt är boken fantastiskt intressant, men det är inte något glättigt eller välanpassat skönlitterärt mästerverk. Det är rakt på sak och klara uppfattningar som gäller direkt från starten.
Den som tycker att ekonomilitteratur är tråkigt rekommenderas hålla sig långt ifrån boken då den är en orgie i tabeller, diagram och %-tecken.

Boken har lärt mig väldigt mycket om investeringar, värderingar, placerings-filosofier etc. Förutom det får man påvisat hur skev syn marknaden kan ha på olika aktier vilket också är väldigt intressant. EMH-anhängare (Efficient Market Hypothesis) har jag svårt att förstå. Det är säkert en sanning i teorin, men praktiken är annorlunda.

Benjamin anser att om man inte är beredd att lägga mycket tid på sitt investerande bör man skaffa sig 50% räntebärande och 50% i en billig indexfond och låta det vara så. Vill man inte lägga mycket tid kommer man inte få ut något av att lägga någon tid, då är det bättre att man gör något vettigt med den tiden istället.
Boken poängterar gång på gång att det är fånigt enkelt att uppnå en avkastning motsvarande index men det är fantastiskt svårt att få en avkastning som överträffar index (sett över tiden förstås).

Engelskan är i bland knepig även för mig som är van att läsa på engelska. För det mesta är den präktig och saklig, men ibland glänser Benjamin med ett skämt. Lite överraskande.

Jag ångrar inte att jag läste boken, men det tog tid att plöja alla sidorna.
Min gissning är att jag många gånger kommer komma tillbaka till boken och läsa enskilda stycken, mer som ett uppslagsverk.

TTFN
Markus

Boken jag nu ska hugga in på är en bok som är mer inriktad på vad Benjamin Graham garanterat hade benämnt som spekulation: Tradinghandboken

P.s. Jag får inte betalt för att länka till adlibris, inte ens om ni klickar på länkarna. Så, adlibris: gratis reklam :) D.s.

2 kommentarer:

Adrian Larsson sa...

Har också läst den nyligen.
Extremt jobbig, men oj så nyttig! :)

Rekommenderas!

//Adrian Larsson @ http://finansadrian.blogspot.com/

Anonym sa...

Personligen tyckte jag inte att den var minsta jobbig, men det kanske har att göra med att jag är så otroligt intresserad av sparande och investerande och tycker att det är så himla roligt.