fredag 10 oktober 2008

Jag höll mig!

Jag läste just på di.se att "allt annat än ett tapp på minst fem procent i öppningen vore en positiv överraskning". Direkt tänkte jag att jag skulle passa på att handla lite billiga aktier.
Men, jag sansade mig. Jag väntar istället på att vi börjar se uppgångarna.
Om nu detta var sista dagen med nedgångar tog jag "fel" beslut, men eftersom det är omöjligt att veta i förväg så väntar jag på uppgångar innan jag handlar nästa omgång aktier.
Ett glidande medelvärde över 10-50 dygn med prositiv derivata känns som en bra signal att saker börjar ordna sig.
Ett glidande medelvärde för OMX all-share kan enkelt hämtas t.ex. hos Yahoo Finance.

Jag tar mitt avvaktande som ett mognadstecken i min investerar-utveckling :)

TTFN
Markus

2 kommentarer:

Anonym sa...

När du i förväg bestämt alla dina mål med placeringen har du uppnått mogen status som placerare! :-)

Det tog mig många år att inse att jag får ut det jag vill av aktiemarknaden, precis som Van Tharp säger. Har jag en placeringsstrategi som jag håller mig till så får jag ut vad de kan prestera. Avviker jag från den så gör jag misstag, vilket oftast blir kostsamt.

När du vet hur mycket du satsar, när du tar en förlust och när du tar en vinst, då har du en mogen metod. När du kliver in i marknaden blir då underordnat. Enligt mitt sätt att se.

Du tillhör fåtal av investerare/traders/placerare som gör ett gediget jobb och analyserar även dig själv för att dra lärdom av förtjänster och brister. Fortsätt på den banan så kommer du att uppnå framgång!

Bryggarn' sa...

Tack för dina värmande ord!
Jag tycker att det är viktigt att hela tiden förbättras, även i övrigt i livet.
Bland det första jag lärde mig om aktiemarknaden var att man ska utbilda sig; läsa och analysera. Detta samt att det är viktigt att ha en strategi är väl vad senaste året gått ut på för mig.
Jag har hunnit göra en del felsteg, men jag gör hellre dem nu när kapitalet är litet än när det är tio eller hundra-fallt i storlek.
Men det är en bit kvar innan jag känner mig helt bekväm :)