onsdag 21 oktober 2009

Kör börsveckan copy cat?

Den 29:e september skrev jag en Graham-analys av Beijer Alma. Beijer Alma är ett företag som inte får speciellt mycket utrymme i pressen, de nämns någon gång per år ungefär (om man ska döma av placera.nu).

Den 5:e oktober, bara en vecka efter min analys, skrev Börsveckan en analys av bolaget som sedemera publicerades på placera.nu den 9:e Oktober. Börsveckan kommer till samma slutsats som jag: Beijer Alma är ett riktigt köp-case.

Nu är jag inte tillräckligt naiv för att tro att de fått inspiration från en obskyr, anonym ekonmi-blogg, men det är kul att se att vi kommit till samma slutsatser.

TTFN
Markus

2 kommentarer:

Roger sa...

Hej Markus!

Först måste jag säga att jag gillar din blogg.

Dock såg jag en sak gällande Graham Granskar mallen som du gjort.
Enligt The Intelligent Investor så använder Graham snittet av de tre senaste årens vinster för att undersöka PE talet.
Enligt din mall använder du de siffror som finns på resp. börssidor vilket ger annan bild än den man får enligt TII.

(6. Moderate Price/Earnings Ration - Enligt Graham ska man inte betala mer än P/E 15.)

Annars kan jag bara säga grymt jobbat =)

Bryggarn' sa...

Hallå Roger!
Tack så jättemycket för berömmet, det värmer verkligen!
Vad som gör mig ännu gladare är att du faktiskt engagerat dig tillräckligt för att hitta ett fel i min analys :) Det visar att det i alla fall är någon som läser mina analyser!

Givetvis har du rätt, jag kommer se till att räkna rätt på framtida analyser! :)

Tack för feedbacken!
Mvh
Markus