torsdag 20 maj 2010

Säljer fonder

Jag tror att vi är på väg ordentligt nedåt så idag har jag lagt en säljorder på ca 1/3 av mitt fondinnehav.
Hela euro-krisen skrämmer mig och det känns inte som att det blir bättre och bättre heller. Jag må ha fel, men det är en risk jag är villig att ta.
Vänder börserna upp igen kommer jag köpa tillbaka fondandelarna efterhand.
Fortsätter det surna säljer jag antagligen ytterligare 1/3 nästa vecka - det grämer mig lite att jag inte sålde redan förra veckan.

Detta ger mig en liten reavinst i vanliga depån att kvitta mot lite förluster tagna tidigare i år. Jag får även chansen att flytta över pengarna i kapitalförsäkringen.

TTFN
Markus

7 kommentarer:

bollkoll sa...

Hej!
Om man har en kapitalförsäkring, varför inte ha alla pengar där? Jag ser att många väljer att göra så, men jag förstår inte varför.
MVH, Sven

Anonym sa...

Din strategi håller dig utanför dessa ras den verkar bra.

Anonym sa...

Varför inte köpa när det är billigt och sälja när det är dyrt istället för tvärt om?? :-)

Thodan sa...

Kanske är klokt att minska exponeringen. Själv har jag slutat försöka tajma marknadens rörelser och sitter lugnt kvar - jag vet ju att dagen efter jag säljer går allt ofelbart upp. :)

Janne sa...

Markus är du inte lite naiv när du tror att du kan bygga upp ett system där du tajmar marknadens rörelser när ingen annan lyckats med detta? Försöker du får nobelpris i ekonomi?

Robert - 2k sa...

Försök ta förlusten på det vanliga kontot så får du kvitta en liten del av det mot kapital i deklarationen. Ta sedan helst vinsten i kapitalföräkringen...

Dvs flytta allt du har nu med detsamma om du inte tror på en nedgång såklart. :)

Bryggarn' sa...

Hej allihopa! Kul att ni kommenterar flitigt! Här kommer mina synpunkter och svar :)
Bollkoll.com: Jag har helt inte sålt alla innehav i vanliga depån ännu. Man måste sälja för att kunna flytta pengarna till Kap.förs. De är på väg över så att säga :)

Anonym1: Ja, det är min förhoppning :)

Anonym2: Idén är att jag ska sälja på väg ner från en topp - där trenden är bekräftat bruten - och sedan köpa tillbaka längre ner. Annars vore jag ju knäpp :)

Thodan: Bara tiden kommer visa om jag har en övertro till min strategi eller inte. En vacker dag kanske jag gör som du istället :)

Janne: Jag försöker inte tajma marknadens rörelser på det sättet. Jag försöker hålla mig ifrån de värsta rasen. 50% av alla investeringar gör ju bättre ifrån sig än index, annars hade inte index varit ett medel.
Om jag lyckas göra lite bättre än index - tillräckligt för att täcka courtage - då är jag väldigt nöjd.
Det skulle kunna räcka med att jag besparar mig ett 10% ras ett år så har jag tryggat överavkastning för 5 år framöver (helt ogrundat, bara för att exemplifiera).