söndag 8 augusti 2010

Semester och fossila bränseln

Nu har jag och min fru återvänt till regniga Sverige efter att i två veckor ha njutit av de möjligheter fossila bränslen ger vårt samhälle. Vi har bilat genom Europa, ner till Italien och där njutit av både Venedig och av sol och bad i Lignano Sabbiadoro. Fantastiskt vad lite olja kan åstadkomma. Vår bil är en relativt snål diesel så vi snittade 0,56 liter milen på de ca 450 milen resan blev och då låg vi ändå i 170 på farthållaren genom större delen av Tyskland. Bäst att njuta så länge det varar :)

På ämnet läste jag att GM har tagit fram ett nytt koncept för hybrider som svar på tal till Toyota Prius och liknande bilar. Istället för att bensinmotorn driver hjulen när elen inte räcker till ska motorn driva generatorn som laddar batterierna som i sin tur driver elmotorerna. På detta sätt ska förbrukningen vid "bensindrift" komma ner till 0,16 liter milen. Och det händer först efter att de 150 hk starka elmotorerna kört slut på batterierna vilket går på ca 6 mil.
Intressant utveckling i allra högsta grad, läs hela artikeln här.

Nu ska jag sätta mig och gå igenom hur mitt totala fondinnehav ser ut - både sparande och pension. Tror det kan finnas lite utrymme för förbättringar där :)

TTFN
Markus

Inga kommentarer: