tisdag 9 september 2008

Upp och ner, ner och opp...

... grisen gal i granens topp. Och en mus, i vårt hus, svär och tuggar snus.

Det är första raden i en barnsång som vi sjöng när min bror var liten. Det är lite så marknaden känns för tillfället. Det är omöjligt att ha ett hum från dag till dag vart börsen är på väg.
Så har det väl egentligen varit hela året. Flera av mina kollegor i bloggvärlden har slutat blogga eller dragit ner drastiskt. En del av de som fortfarande skriver skriver mest om andra saker än ekonomi.

Själv sitter jag i världens bryderier efter att insett att min fantastiska placeringsstrategi gröper ur min lilla kassa.
I fredags dippade börsen över 3% vilket löste ut ett par av mina stop-lossar.
I måndags handlades börserna våldsamt uppåt efter att det blivit offentligt att staten tar över bolåneföretagen Fannie Mae och Freddie Mac. Bland annat SEB (som jag sålde på fredagen enligt min strategi) var upp nästan 10% på måndagen, en uppgång som jag då missade.

Följande saker måste jag jobba på innan jag gör ett nytt försök med att tillämpa en strategi:

1. Köpsignaler, när ska jag gå in med pengar och när ska jag avvakta. Ska jag ha någon teknsik analys som generell riktningsvisare för att kombinera densamma med någon fundamental analys?
2. Stop-loss, är min modell för snäv? Min förhoppning var att behålla aktierna på några års sikt, inte att omsätta portföljen varenda år.
3. Positionsstorlek, hur stora positioner ska jag ta i respektive aktie? Idag styr aktiens volatilitet hur stor positionen får vara, men jag har så lite pengar att jag inte riktigt når upp till taket.

Ja, vi får se som sagt hur jag lägger upp detta för framtiden. För tillfället läser jag Benjamin Grahams "The intelligent investor" - titeln är så långt ifrån hur jag känner mig som man kan komma :)

TTFN
Markus

5 kommentarer:

Anonym sa...

Investera i stabila företag och låt sedan pengarna vara! Då missar du inte uppgångarna, speciellt inte i dagens börsklimat. Det är svårt att tro att börsen fortsätter mycket mer neråt. Chansen att det om någon vecka, månad, månader vänder upp är stor. Visst det kan gå neråt ett tag till men alla bolag är så lågt värderade så när börsen väl vänder så kommer aktiekurserna stiga över dagens nivåer med lätthet.

Lika bra att investera och sen låta pengarna vara ett tag. Skit i massa stoplossar etc om du inte är ute efter snabba pengar och daytrading. Köp på dig massa billiga andelar och se pengarna växa snabbt när det väl vänder istället. Lite is i magen är mitt tips!

Anonym sa...

Den "incidenten" att Fed löste in F&F var ju en extraordinär händelse som inte går att få ihop med tekniska indikatorer - shit happens och det suger. Förmodligen gjorde du rätt i att sälja även om det blev fel i ett kort perspektiv... Dessutom är snart din säljkurs tillbaka för bankerna

Anonym sa...

Markus, om du vill vara långsiktig i dina innehav så är dina stoplossar absolut för snäva. Van Tharp rekommenderar att använda 10 * ATR som en glidande stoploss för långsiktiga placeringar, alternativt 25%-stoplossen.

Det kommer att göra att din initiala risk per aktie blir stor, men den totala risken beror ju förstås på hur mycket du satsar.

Exempelvis skulle du kunna fatta beslut om att köpa Ericsson idag. Med en volatilitet mätt i ATR (11 dagars medelvärde) som är 2,34 skulle den initiala stoplossen hamna 23,4 kr nedanför ingångskursen. Det skulle krävas en rejäl nedgång för att träffa stoplossen. Säg att du vill riskera maximalt 2% av ditt kapital. Då blir antalet aktier 0,02 * kapital / 23,4

Har du 50.000 kr i portföljvärde så skulle du i detta fall kunna köpa 42 Ericsson-aktier.

Stoplossen kan du snäva till när du uppnått en vinst på en viss multipel av din initiala risk R. Säg att du snävar till den lite vid en vinst på 2R och sedan mer och mer ju högre R-multipel. Med detta system kommer du knappast att ta hem särskilt höga R-multiplar beroende på att R är så pass stor, så kanske skulle du snäva till stoplossen rejält vid 3R och avyttra vid 4R.

När det gäller din köpsignal tror jag du får bestämma dig för ett av två alternativ:

- räkna fram värde som du ser det och jämföra med aktiekursen. Har du ett högre värde så är det bara att köpa. Är kursen för hög så kan köp bli aktuellt senare vid en nedgång

- bedöma om ett företag är en placeringskandidat eller inte, och sedan använda prisutvecklingen för att tima köpet. Kanske ska trenden vara positiv, eller så vill du invänta en rekyl innan du köper

Diversifiering och val av företag har du ju redan tänkt på.

Anonym sa...

Grundar du sitt köbeslut på teknisk analys bör du även grunda ditt sälj beslut på teknisk analys. Är svårt att jobba med stop-loss när du siktar på att behålla innehavet såpass länge, du kommer alltid bli utstoppad vid rekyler. Grunda placeringarna m.h.a. fundamental analys och tajma in köpet med hjälp av teknisk analys och strunta helt i stop-loss.

Anonym sa...

andreas, riktigt dåliga råd! :-(

Att inte ha stoploss åstadkommer bara att man sitter med surdegar och stoppar huvudet i sanden i väntan på kursuppgång. En nedgång på 50% kräver 100% uppång för att nå break-even, men en nedgång på 20% kräver bara 25% uppgång.

Om man anpassar stoploss till ens tidsperspektiv och köpfrekvens så är det helt ok att stoplossar träffas. Då kan man utnyttja kapitalet på en för tillfället starkare aktie. Det bör inte ske särskilt ofta om man inte satsat på en nedåtgående aktie.

Varför ska "teknisk analys" (vad det nu innebär) som köpsignal kräva motsvarande avyttringssignal? Det finns ju många olika sätt att avgöra när man ska avsluta en affär, i förlust- såväl som vinstaffärer.