torsdag 26 november 2009

Omfördelning PPM

Snart kommer årets PPM-pengar att rulla in på alla våras depåer. Snitt-ökningen blir 5000kr och de som får mest pengar får strax under 9000kr.
Handeln kommer pågå mellan 8-12 december, men fondbytena i PPM kommer vara låsta mellan 3:e och 12:e. Om du har några planer på att förändra din fördelning så är det alltså rätt tid nu.

Jag har, dumt nog, legat med 20% räntebärande fonder i min PPM-portfölj under året.Visserligen har jag ändå lyckats få relativt bra avkastning, men just räntebärande har knappast varit en lysande investering under året.
Inför nästa år tror jag att läkemedel kommer kunna gå välidgt bra, det är en branch som inte riktigt hängt med i den allmänna uppgången och som antagligen kommer gynnas av Obamas hälsovårdsreform inom en överskådlig framtid.
Med det i bagaget viktade jag om portföljen till att innehålla 20% i en läkemedelsfond.

Fördelningen efter förändringen blir:
30% AVANZA ZERO
10% HQ Emerging Markets
40% SKAGEN Global
20% Seligson & Co Global Top 25 Pharmaceuticals

TTFN
Markus

2 kommentarer:

Anonym sa...

Tack for intiresny Blog

Bryggarn' sa...

Kul att du gillar den :)