torsdag 5 november 2009

Uppdatering NCC B

NCC B som nådde exit-strategi redan under Augusti månad vid 86,25kr har hittills inte haft något fall som överskridit min maximala "fallgräns" på 9.74kr.
Så, istället för att jag sålde direkt på 86,25 handlas nu aktien strax under årshögsta på 118,50kr. I värsta fall kommer jag nu sälja på 107,70kr, 20 kronor över min exit strategi trädde i kraft.
Det är precis detta som var tanken med min stratgi; en stark aktie kan få utveckla sig hur länge som hellst men de svaga ryker någorlunda snabbt.

"Cut your losses short and let your profits run"

Jag tror inte att jag på något sätt "besegrat marknaden", men jag tänker unna mig att känna mig nöjd ända fram till imorgon bitti! :)

TTFN
Markus

7 kommentarer:

Christian sa...

Korkad strategi, varför sälja om den är stark? Vi är ju i början av en bullmarket som kommer föra NCC långt över 200 kr. Stop-loss är för amatörer.

Bryggarn' sa...

Christian: Vilken fantastiskt konstruktiv kommentar, tack! Dessvärre korkat av dig att inte ens fatta att jag inte har sålt ännu!
Lässvårigheter är för amatörer!

Christian sa...

Läs detta och fundera på om stop-loss är skapad för att gynna "investerare" =spekulanter eller mäklarna.

http://40procent20ar.blogspot.com/2009/11/stop-loss-meningslos-tjanst.html

Vidhåller att stop-loss inte är till för långsiktiga investerare och endast för spekulanter.

Christian sa...

Du skrev följande: ". I värsta fall kommer jag nu sälja på 107,70kr".

Därav den första kommentaren, att skriva om läsokunnighet är ju löjligt, du vet väl vad du själv skriver?

Varför sälja på dessa nivåer om vi befinner oss i början av bullmarket vilket alltmer pekar på?

Jag såg att du läst Grahams mästerverk - the intelligent investor, det verkar dock inte som du tagit åt dig så mycket av boken. Vad tror du B. Graham skulle sagt om stop-loss? Troligen att detta göder aktiemäklarna och inte har nåt med långsiktighet att göra.

Bryggarn' sa...

Hallå Christian: Nu har du en lite trevligare ton och förtjänar därmed ett lite trevligare svar :)

Jag har valt att kombinera delar av teknisk analys med fundamental analys för att jag tycker att det ger en strategi som passar mig som person.
Jag har varken ambitionen att vara långsiktig investerare eller att vara kortsiktig day-trader, jag hamnar någonstans mitt emellan.
Stop loss ger mig en trygghet och ett lugn där jag inte behöver tänka så mycket på mina pengar dag ut och dag in.
Det finns lika många sätt att spara/investera på börsen som det gör människor, detta är det sätt som jag valt.
Jag håller med om att stop loss inte är för riktigt lånsiktiga ägare och skulle jag köpa en majoritetsandel i något bolag, eller ens 10% så skulle jag aldrig använda stop loss.
För tillfället passar det dock mig och min strategi väldigt bra!

Jag vet inte om vi är på väg in i en bull market eller om racet redan är över, det vet ingen. Men inget hindrar heller mig från att placera om pengarna i andra aktier om en stop loss löser och börsen fortsätter uppåt.
Jag räknar med en omsättningshastighet på 40% i min portfölj, det ger en total portföljomsättning på 2,5år. Lagom för mig :)

Tack för att du kom tillbaka med konstruktiv kritik :)
//Markus

Anonym sa...

Hehe, en konfliktsökarpersonlighet den där Christian. Schysst att i sitt första inlägg gå in och dissa bloggaren med ett "Stop-loss är för amatörer". Säger mer om kommenteraren än om bloggaren tycker jag. Ungefär som: "Du suger och jag är bättre än dig". I klass med eleverna i årskurs 2 som jag undervisar ibland. ;-)

Markus, har du en strategi för att köpa tillbaka aktier där stoploss löst ut och där det sedan visar sig att aktien verkar ha mer att ge?

/Johan

Bryggarn' sa...

Johan: Jag har inget i min strategi om återköp alls.
Det gör att jag skulle kunna gå in i samma aktie dagen efter jag sålt den om jag vill och bolaget fortfarande uppfyller alla kriterier från Graham- och tekniska analysen.
Så, både ja och nej blir svaret på din fråga :)
/Markus