lördag 30 augusti 2008

Bokslut Augusti

Så har ytterligare en månad passerat. En väldigt händelserik sådan för mig privat, och en ganska händelsefattig för mina investeringar. Det känns som en bra kombo.

Efter månadens sparande uppgår totala portföljvärdet idag till 84780kr
Sedan förra uppdateringen har jag sparat 6648kr.
Förra månaden var portföljvärdet 78257kr således har mina investeringar minskat med 125kr (0.15%) i värde. Under den tiden har OMXS30 gått up 2.42% så den här månaden ligger jag efter.

Totalt för året ligger min portölj på -8.47% medan OMXS30 har gått -19.47%.
Totalt (sedan 20070101) ligger min portfölj på -12.75%, OMXS30 har gått -24.82%

Enligt min budget ska jag vid det här laget ha 93.200kr vilket jag inte har, det saknas 8420kr.
Det beror på att budgeten inte tar hänsyn till börsens utveckling. Detta är jättedumt av två anledningar:

  1. Om börsen går upp når jag allt för lätt mitt mål och kanske blir lat med sparandet.
  2. Om börsen går ner når jag inte heller mitt mål hur duktigt jag än sparar.
Tanken med målet var ju hela tiden att det ska vara ett triggande sparmål, utvecklingen mäter jag mot OMXS30. Så, hädanefter mäter jag, precis som Frisk ekonomi (vi saknar dig), mitt sparande mot vad jag faktiskt sparat och inte mot vad investeringarna är värda för tillfället. Jag har sparat totalt 97.173kr så jag är över målen där. Min "ticker" på toppen av sidan kommer nu också att reflektera sparade pengar.

Min portfölj har sedan jag började spara utvecklats enligt grafen nedan.
(Jag har gjort om den lite för det började bli många staplar)
Klicka för bättre bild.
Photobucket

Fördelningen av tillgångar är enligt grafen nedan.
Fordringar + Likvida medel är totalt 36%
Andelen fonder är strax över 20%
Andelen aktier är 44%.
För tillfället avvaktar jag muntrare miner på börsen innan jag köper upp de sista aktierna. Det är ca 11000kr till som ska vara i aktier.

Photobucket

Det var augusti det, nu kan jag välkomna september :)
TTFN
Markus
Blogged with the Flock Browser

4 kommentarer:

Gustav sa...

Det är verkligen inte kul att spara i tider av börsras, såvida man inte ligger helt likvid vill säga.

Vad är det förresten för konstig annons du placerat i en jättestor fyrkant högst upp i bloggen? Nu måste jag ju scrolla innan jag kommer till första inlägget! :)

Bryggarn' sa...

Gustav: Nej, men det är lärorikt :) Hur som, snart går det uppåt igen, eller hur? ;-)

Tack för att du sa till om annonsen, det ska ju bara vara den där lilla raden som är nu och inte någon stor tjock fyrkant. Ingen aning om när eller hur det ändrade sig... Fixat igen iaf!

Anonym sa...

Gedigen rapportering, snyggt!

Bryggarn' sa...

Onsdagsfonden: Tackar :)