torsdag 28 augusti 2008

Köp: Axfood

För att diversifiera min portfölj ytterligare valde jag den 11/8 att köpa på mig några aktier i Axfood.
Som jag skrev när jag redovisade köpet av SSAB är det Axfood som har lockat mig mest ur Dagligvaror-sektorn.

Axfood äger Willys, Hemköp, Prisextra och Willys Hemma men även partihandel med Dagab.
Företaget står stabilt på jorden även om det är lite problem med lönsamheten i de helägda Hemköp-butikerna. Detta är dock något som arbetas aktivt med och diverse sparprogram presenteras.
Direktavkastningen är god i företaget, ca 6%.
Min tro är att nu när konjunkturen viker och Svensson har lite mindre pengar i plånboken så kommer Willys att gå en ljus framtid till mötes.
Jag vet att jag själv har bestämt mig för att börja handla mer där och inte bara på den fina ICA som på vissa varor (t.ex. Fetaost som jag älskar) ligger 50% över priset hos Willys för samma märke. Jag tror att fler Svenskar tänker som jag.

Senaste kvartalsrapporten visade på att Willys faktiskt har utvecklats riktigt bra senaste tiden medan övriga delar har gått som väntat. Ledningen lovar att Hemköp ska göra plus innan slutet på 2008. Jag håller tummarna :)

Jag handlade aktierna för 194.50kr/st

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: