tisdag 5 augusti 2008

Köp: SSAB B

När jag köpte SSAB hade jag följande aktier:
AstraZeneca (Hälsovård)
H&M (Sällanköp & tjänster)
Kungsleden (Finans)
SEB A (Finans)
SKF B (Industri)
Tele2 (Telekomoperatörer)

För att vidare diversifiera min portfölj behövde jag handla ur någon av följande sektorer:
Energi
Material
Dagligvaror
Informationsteknik
(Kraftförsörjning saknas i large cap)

Energi valde jag bort pga att oljepriset hade börjat sjunka och jag trodde att de aktierna snabbt skulle följa efter. Informationsteknik tror jag är helt fel att börja investera i i början på en lågkonjunktur. Jag tror att företag som TradeDoubler, TietoEntor och diverse mjukvaruföretag står inför stora utmaningar när övriga företag börjar dra åt svångremmen. Möjligen lockar Axis lite i den sektorn, men jag är inte övertygad.

Kvar har vi alltså Dagligvaror och Material.
Egentligen vill jag ha aktier ur båda, men en av dem kan jag komplettera senare, det ska in 2 aktier till i portföljen. Axfood är den ur dagligvaror som lockar mest, men aktien är inte så likvid och jag skulle inte köpa en hel börspost så det är krångligt att komma i och ur aktien.

I Material stod valet mellan SCA och SSAB. SSAB är attraktivt prisat med ett P/E på ca 8. Det egna kapitalet per aktie är 96.48, detta * 1.33 = 128. Kursen för B-aktien är visserligen något över detta men ändå inom räckhåll. En vecka före mitt köp lämnade SSAB en stark kvartalsrapport som överträffade analytikernas förväntningar och som inte innehöll några dämpade tongångar om framtiden.
Kursen rasade rapportdagen (24/7) från 155kr till 139.25kr, troligtvis på grund av helt andra faktorer (bl.a. en sur börsdag) och när aktien började återhämta sig igen såg jag ett gyllene läge att köpa på mig en kvalitetsaktie till ett bra pris.

(Vid det här laget är det inte svårt att se att min förhoppning krasats då aktien fortsatt ner ca 9% sedan mitt köp, men än har inte stop-lossen utlösts och jag är fortfarande övertygad om att det finns gott om uppsida på aktien).

Jag fick inga kommentarer om köpet i NCC, jag hoppas att ni tycker dessa inlägg är intressanta och att ni har några reaktioner på dem!? Kommentera gärna.

TTFN
Markus

Kom ihåg att jag är väldigt grön på det här med investeringar i aktier så ta inte mina köp/sälj som guidning för dina egna investeringar utan bilda dig en egen uppfattning!

Blogged with the Flock Browser

7 kommentarer:

Anglerfish sa...

Köp Hakon invest (ICA). Bra direktavkastning och du kan vara lite gladare varje gång du betalar i kassan ;) Dessutom defensiv om du tror på fortsatt svag konjuktur

Bryggarn' sa...

Jag har kikat en del på den aktien, men ägarstrukturen är knepig tycker jag. Det är lite svårt att få grepp om alltihop.
Men det är klart, jag handlar i princip bara på ICA så jag skulle ju göda mig själv om jag också var aktieägare :)

Charlie sa...

Hej!

Jag tycker att SCA är väldigt intressant värderat i nuläget. Anledningen till att jag tycker det är delvis på grund av att SCA äger en herrans massa skog (tyvärr glömmer jag hela tiden bort hur mycket det är, men Cristoffer Stockman, www.stockman.nu, har bra inlägg om just detta. Utöver skogen finns det en del intressanta varumärken i SCA. Varumärken som kanske inte riktigt värderas så som de borde. En sista anledning till att SCA är ett bra köp är att det helt enkelt är en utbombad aktie. Skogsindustrin har nämligen problem, vilket har fått många att dra sig bort från skogsaktierna, men i mitt tycke är dessa risker överdrivet avspeglade i kursen. Det är nämligen inte bara skogsindustrin som står inför tuffare tider och till skillnad från många andra företag sitter SCA på en hel del värdefulla tillgångar. SCA får därför min röst och jag skulle inte bli förvånad om kursen tickar upp till 90 SEK inom ganska snar framtid.

Trevlig blogg du har förresten!

mvh Charlie

Bryggarn' sa...

Charlie, tack och kul att du hittat hit. Jag är frekvent läsare av din blogg :)
Jag har försökt att ta mig in i SCA två tidigare i Juni på 89kr och i Juli på 80kr men blivit utstoppad båda gångerna då aktien fortsatt ner. Min strategi bestämmer hur stor förlust jag accepterar i respektive aktie.
Jag tror absolut, precis som du, att det finns mycket uppsida i aktien. Frågan är bara när det är dags att köpa, men det är det ju ingen som vet.

Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.
Anonym sa...
Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.