måndag 4 augusti 2008

Köp: NCC B

Som Diversifierad påpekat i en kommentar till förr-föra inlägget har jag slarvat med min strategi nu när jag har varit så upptagen. Det håller inte så nu när jag lyckats frigöra lite tid så kommer här en uppdatering på ett av mina köp:

2008-07-31 Köp NCC B 80.25kr/aktie.

NCC fanns tidigare i min portfölj, men när jag införde min placeringsstrategi föll aktien ur på grund av att den hade tappat så mycket i värde. Då sålde jag dem för 101.75.

Siffror nedan kommer från Avanza.

I min placeringsstrategi saknas guidning till när jag ska köpa aktier så detta är lite av ett test av en strategi jag läst om i Benjamin Grahams "The intelligent investor".
Enligt Benjamin är det en bra strategi att köpa bolag när man kan få dem för ett pris som är mindre än företagets egna kapital * 1.33. Enligt förra rapporten motiverar det en kurs på drygt (67.32 * 1.33) 89.50kr.

Förutom detta är NCC ett högavkastande bolag och även om de måste halvera utdelningen inför nästa år och bara ge ordinarie utdelning blir 11kr/aktie fin-fina 13.7% i direktavkastning. Delar de ut som i år, vilket dock verkar otroligt, så blir direktavkastningen galna 26.1% till dagens kurs.

För tillfället handlas bolaget till ca 3.60 gånger förra årets vinst (P/E), NCC borde åtminstone vara värt ett P/E på 10 vid normal kurs vilket gör att det finns utrymme för NCC att tappa ca 60% av sin vinst utan att aktien blir övervärderad.

Det var anledningarna till att jag köpte NCC den 31:e.
Jag återkommer med motiveringen för SSAB i ett senare inlägg.

TTFN
Markus

Blogged with the Flock Browser

Inga kommentarer: