onsdag 27 augusti 2008

Sålt: SKF B och Tele2 B

Under tiden jag har varit borta har marknaden skakat lite upp och ner. Detta har gjort att två av mina innehav har sålts av via dess stop lossar.
Det är Tele2 B och SKF B som inte längre ingår i min portölj.

SKF hade gått upp ganska bra sedan inköpet så där sålde jag med bara 1% förlust på 95.75kr. Tele2 däremot tog jag ca 10% förlust i när jag sålde för 101.25kr.

Jag har börjat fundera över om min stop lossar är för snäva, egentligen hände inte så mycket på marknaden (förutom en rejäl dipp på 3.9%). Jag vill behålla mina aktier ganska länge men ändå säkra upp så att jag inte tar allt för stora risker i ett enskilt bolag. Hur som hellst har jag lovat mig att köra på den här strategin åtminstone till nyår utan att förändra den. Därefter får vi se.

Båda aktierna handlas fortfarande kring nivån som jag sålde på.

Blogged with the Flock Browser

6 kommentarer:

Anonym sa...

Viktigt som du säger att fundera över placeringarna av stoploss, så att de passar in med det sätt du köper och den tid du räknar med att behålla. Ett sätt för långsiktiga traders är att sätta en glidande stoploss på intialt 25% av inköpspriset. För den som vill använda ATR (volatilitetsmått) kan en stoploss på intialt 10 ATR vara något att fundera över.

Sådana vida stoploss gör förstås att du kan köpa in betydligt färre aktier, då den intiala risken är så pass stor. Sedan får du också fundera över exits när kursen går åt rätt håll, kanske läge att använda en snävare stoploss när du gjort en vinst på 25%? Bara som exempel

Bryggarn' sa...

Ja, som sagt ska jag fortsätta ett tag till med modellen jag har, sen får vi se.
Att använda ATR blir lite liknande den modell jag har idag som också baserar sig på volaitilitet. Däremot vet jag inte hur min stoploss förhåller sig mot just 10 ATR, om den är vidare eller snävare. Jag ska försöka kolla upp det.

Att snäva till stop-loss efter en viss uppgång har jag också funderat på, men då känner jag att man även måste ta hänsyn till tiden. Att en aktie ökat med 15% över 2 år är ju "lagom takt" medan en som stigit 15% på en vecka är exceptionell.
I första läget vill jag inte snäva till stopploss eftersom det är normalutveckling medan jag i andra läget skulle vilja snäva till till för att säkra upp en snabb vinst.
Eller tvärt om, det kanske är dags att börja snäva till snigeln och låta raketen löpa för att se vad som händer.

När jag blandar in tiden börjar det bli rörigt, men att snäva stoploss utan att ta hänsyn till utveckling per tidsenhet känns fel.

Hur tänker du kring det?

Anonym sa...

Kan inte vara lätt att försöka hitta ett bra läge för en stoploss när börsen från en dag till en annan svänger mellan -4% till +3%.

Bryggarn' sa...

Destination Miljonär: Hehe, nej det har du helt rätt i. Men lite hjälp har jag av att jag har med aktiens volatilitet (rörlighet) i beräkningarna. Det innebär att jag kommer ha snävare stoplossar för bolag vars kurs rör sig lite och vidare för dem vars kurs rör sig mycket.
Men, som sagt, när det är såhär slagigt på marknaden är det inte lätt att säga vad som är för snävt eller vad som är för vitt. Det är mycket därför jag bestämt mig för att fortsätta till nyåret innan jag gör några förändringar.

Anonym sa...

När jag sätter stoploss så tänker jag mest på den risk jag tar i varje position och hur ofta jag får signal. I viss mån tar jag förstås hänsyn till tiden som jag uppskattar att jag kommer att ha positionen. Det handlar då mer om vilket tidsperspektiv som jag beräknar volatiliteten efter, för den styr ju också min stoploss. Om jag räknar med att ha en position i snitt i 3-4 veckor så känns det ju galet att räkna volatiliteten på en periodlängd av t.ex. 3 månader.

Ditt exempel känns ju logiskt, men även en aktie som tuffar på stadigt uppåt kan ju få ett tillfälligt ras ned. Då blir stoplossen viktig, men också möjligheten att gå in igen om kursen går upp igen. Så du måste ta hänsyn till hur ofta du får köpsignaler. Får du det väldigt sällan ska du ha vid stoploss, får du det ofta kan du ha snävare.

Bryggarn' sa...

Så var det återigen köpsignalerna :) Jag måste hitta något sätt att se mina köpsignaler. Trixigt.