måndag 26 april 2010

Dunderdum affär!

Idag fick jag spelet totalt och frångick alla mina principer och min placeringsstrategi.
Jag har länge gått och sneglat på Alfa Laval och tyckt att det verkat vara ett intressant företag.
Idag var det dags för rapport och jag har inte hunnit med att analysera företaget ordentligt.

Aktien startade dagen starkt och jag triggade igång på alla cylindrar.
Efter att snabbt ha kollat på 10-årsöversikten samt balansräkningen bestämde jag mig för att detta företag nog höll måttet - skapligt i alla fall.

Under förmiddagen köpte jag på mig 100 aktier à 112.50kr.
Eftersom jag kände mig lite osäker - jag visste ju inte vad rapporten skulle visa klockan 13:30 - satte jag en ganska snäv stop loss.

När rapporten väl kom visade det sig att den inte riktigt nådde upp till marknadens förväntningar och kursen föll nedåt.
Min stop loss utlöstes vid 110kr och därmed var försäljningen ett faktum.

Det var 250 + 39 + 39 = 328 kronor som jag aldrig ser igen.
Visserligen inte några jättesummor, men fruktansvärt onödiga pengar.

Jag lärde mig tre saker av detta:
1. Stick to the plan.
2. Stick to freakin' the plan.
3. Om du ska rida på rapport-vågen, vänta tills rapporten visat vad du trott så att du handlar i rätt riktning.

Man lär medan man lever.
Nu ska jag deklarera förra årets smarta och dumma affärer :-)

TTFN
Markus

6 kommentarer:

Anonym sa...

Det enda som var dunderdumt var väl stoplossen egentligen? Du skulle struntat i den, aktien lär nog stiga över det värdet inom en snar framtid igen. Därmed inte sagt att jag inte håller med "STICK TO THE FREAKING PLAN!!" Men när du ändå tänkte köra osett så vettefan om du inte skulle gjort det fullt ut?

Bea sa...

En förlust får man ta ibland, sånt som händer, så länge majoriteten av affärerna e vinster så slutar det ju bra ändå. Men håller med, en förlust känns alltid sur.

Linndkoepingaren sa...

Alltid tråkigt att göra dåliga affärer, men förhoppningsvis lär man sig nåt av de misstag man gör. De bästa lärdomarna är ofta dyra.

Felet här var stoplossen men mäklaren tjänar alltid pengar.

Bryggarn' sa...

Anonym: Ja, du har en poäng. Men något i bakhuvudet sa väl åt mig att hålla mig ifrån köpknappen från början.
Jag gillar även citatet "cut your losses short and let your profits run" vilket återspeglas i min placeringsstrategi.

Bea: Visst är det så, förlusten var nog inte problemet egentligen. Det var bara resultatet av min dåliga diciplin :)

Linndkoepingaren: Ja, tur att man fortfarande kan lära sig och utvecklas :)
Att mäklaren tjänar pengar ser jag som naturligt när de utför tjänster åt mig :)

Anonym sa...

obegriplig stop-loss nivå, hur långsiktig är di i dina investeringar kör du minuter eller timmar

Bryggarn' sa...

Anonym2: Stop loss skylle skydda mot ett fall på rapporten vilket den också gjorde.