torsdag 30 december 2010

Sparande december

Mitt sparande tuffar på enligt plan och jag sparar även för December månad 8500kr.

Därmed har jag klarat av årets mål att sätta undan smått fantastiska 144.000kr av min lön rakt in i mitt sparande.

Är det inte fantastiskt vad lite målmedvetenhet kan göra?
För 5 år sedan hade jag inte ett öre sparat, alltid mycket månad kvar i slutet på pengarna samt en hel del konsumtionskrediter som låg och tickade och stal en ansenlig del av min lön varje månad.
Lite uppstädning på krediterna i samband med husköpet samt ett nytt förhållningssätt till pengar har tagit mig hit där jag är idag - det är inte så förbaskat svårt!

När jag blickar framåt mot 2011 är jag dock lite osäker för hur jag kommer klara av min budget - jag tror jag får släppa en reviderad variant. Jag kommer mest troligt att vara pappaledig under hösten och då kommer jag inte kunna spara så som jag gör medan jag jobbar. Detta glömde jag när jag satte upp budgeten, klantigt!

Vi hörs!
TTFN
Markus

5 kommentarer:

Unknown sa...

Bara att gratulera till sparandet och önska lycka till nästa år.

Kampen mot index sa...

Mycket bra jobbat att klara av att lägga undan 8500kr på en månad i sparande. Är det bara banksparande?

Linus sa...

Fantastiskt jobbat att spara så stora summor under ett år. :) Bra jobbat!

Thomas sa...

Väldigt bra sparat. Det svåra är kanske inte att spara utan att ändra livsstil så att man sparar istället för att lägga pengarna på onödiga saker men det verkar du gjort med bravur. Lycka till 2011 också.

Bryggarn' sa...

Mike: Tackar - nästa år blir en utmaning, både privatekonomiskt (jag ska bli pappa) och investeringsmässigt :)

Kampen mot index: Det är sparande i aktier, fonder, obligationer samt bankkonto. En mig av ca 60% aktier, 20% fonder, 20% räntebärande. Detta är pengar jag "aldrig" kommer röra och som inte ingår i min vardagsekonomi. Det inkluderar dock inte IPS (sparar 1000kr/mån där).

Linus: Tack så mycket, dryga 120.000-130.000kr/år ser jag som långsiktigt hållbart.

Thomas: Tackar och helt rätt - man blir inte rik av de stora inkomsterna utan av de små utgifterna :)