tisdag 7 december 2010

Ytterligare en milstolpe passerad!

Idag, för första gången någonsin, översteg mitt totala sparade kapital

400.000kr!

Hoppas att jag aldrig mer behöver passera 400.000kr varken åt det ena eller andra hållet :)

Det är en fantastisk utveckling mitt sparande har haft senaste åren, kanske inte så mycket på grund av hög avkastning utan till stor del på grund av ett envist sparande och ett fokus på att inte slösa.
Kurvan kommer fortsätta uppåt även framöver och med ränta-på-ränta-effekten och tidens gång kommer jag och min fru tids nog bli riktigt rika.
Då kan vi kliva av ekorrhjulet och stå bredvid och titta på de som springer vidare :)

Nästa milstolpe - halvmiljonen. ETA runt juli nästa år!

I och med detta har jag också blivit rikare än Fiji - på stark marsch mot Namibia :)
TTFN
Markus

13 kommentarer:

Ekonomibloggar sa...

Grattis!!

Kampen mot index sa...

Grattis! Bra jobbat!!

Jobb och Firma sa...

Grattis!
Då är vi tre bloggare som nästan samtidigt passerat 400.
Tillsammans med oss är det Baltazar på "Tuff tripp".
Kämpa på så kör vi mot 500!

Anonym sa...

Grattis! Själv är jag uppe i ca 150.000 efter 2 års sparande och investerande. Men jag har 4 barn och 2 hundar och får skylla på det för att det går lite långsamt. Jag är 48 och ångrar att jag började så sent. Hade jag börjat för 10 år sen hade jag varit över miljonen nu.

Bryggarn' sa...

Tack för alla gratulationer!
Kul att höra att det går framåt med stormsteg för fler än mig - keep up the good work!

//Markus

x sa...

Bra jobbat!
Nog ska du väl klara halvmiljonen innan juli va?! :)
Ska försöka göra mitt bästa för att jaga ikapp så vi kan bli fyra stycken till sommaren. :)

Bryggarn' sa...

Monkey Business: Bara att sätta fart, du är välkommen upp jämsides! Får se om jag kan lyckas bräcka 500k innan Juli, men då är jag väldigt beroende av utvecklingen på innehavet :)

Jonte sa...

Gratulerar!

Personligen vaknade jag till liv aningen sent från att ha spenderat varenda sekin jag tjänade till att för två år sedan börja spara och investera. Sålde hojen (dyrt som fan i drift även på vintern!), bilen (stod på verkstad varannan månad trots att jag körde väldigt lite) och flyttade till en mindre lägenhet. Nu kan jag lägga undan kring 30% av nettolönen och har räknat ut att det är rimligt att komma upp i miljonen inom 5 år. Det känns fantastisk att se pengarna växa även om jag hitills, som du inte har haft kanontillväxt... Mitt nästa delmål är kring 300K i slutet av nästa år. Försöker att inte tänka på att om jag kommit på detta för 10 år sedan så hade jag *lätt* kunnat räkna hem kring miljonen nu...

Det var lite segt att spara i början när inte mycket hände men när det börjar växa och inte är en struntsumma längre så blir det roligare!

Keep on trucking!

Bryggarn' sa...

Jonte: Kul att höra att ytterligare en blivit frälst av den sparsammes väg :)
Man ska inte gråta över spilld mjölk - bättre sent än aldrig!
Själv var jag också en storslösare fram till för 3-4 år sedan, många småskulder och inte ett öre på kontot.
Har en betydligt bättre magkänsla nu :)
Lycka till med millen!

Anonym sa...

Lite nyfiken.

Vad innefattar ditt sparande? Amortering, pensionsavsättning?

Räknar du med allt dvs?

Bryggarn' sa...

Anonym: Hej! Det jag tar upp här på bloggen är bara sparande i reda pengar. Pensionssparande är utöver detta (jag sparar 1000kr/månad i IPS förutom det som "alla sparar").
Amortering, buffertspar och liknande sker även det utanför det jag skriver om här.
Så, det är alltså bara mitt investeringssparande som jag skriver om här.

//Markus

Anonym sa...

Starkt jobbat!

Hur mycket är ren förtjänst från din egna förvaltning för 2010? Dvs när du räknar bort skatter och dina egna insättningar.

/Bertil

Bryggarn' sa...

Hej Bertil!
Tack så mycket! Eftersom min timing med att börja spara sammanföll med finanskrisen och mitt första år som stor-sparare gav ett negativt resultat på ca 40% är totalavkastningen riktigt skral. Den dagen jag passerade 400.000 var den totalt 16.680kr, resten har jag sparat själv.
Jag hoppas dock på en ljusare framtid :)
//Markus