fredag 28 november 2008

Bok: Tradingguiden

Nu hag jag läst Trading-guiden av Jonas Bernhardsson. Jag måste säga att detta är den mest kompletta boken om investering och trading som jag har läst. Boken handlar om allting från spekulantens historia via aktier (och obligationer, optioner, warranter) till ämnen som t.ex. tradingpsykologi. Det är som sagt en väldigt bred bok och med sina ca 420 sidor täcker den det mesta.

Boken kan jag rekommendera både till nybörjare och till den som har lite mer erfarenhet av marknaden. Att den heter just Trading-guiden får nog många "Grahamister" att dra öronen åt sig, men faktum är att boken diskuterar både trading, investering, fundamental analys och teknisk analys. Den innehåller även kapitel om företagsekonomi och nationalekonomi.

Boken är lättläst och språket är enkelt. Det är inga högtravande komplicerade ekonomiska termer utan allting är beskrivet på ett pedagogiskt sätt som vem som hellst kan förstå.

Jag köpte den utökade, reviderade upplagan hos adlibris (gratis reklam igen...) för ungefär 250kr.

Nästa bok att passera under mina ögon blir "The Warren Buffet way".

TTFN
Markus

1 kommentar:

Per Penning sa...

Håller med om att denna bok är synnerligen bra!