onsdag 26 november 2008

Sparande November

För november blir det lite litet sparande, bara 5550kr kan jag sätta undan. Detta beror till stor del på att jag och min Fru ska iväg på en weekend-resa till helgen som jag tänka sponsra med lite surprise-pengar.
Trots det:

JAG HAR NÅTT MÅLET FÖR I ÅR!!!

Mitt mål var 120.000 sparade kronor och med månadens slant är jag uppe i hela 121.596kr
Av dessa har jag sparat 99621kr i år. Det känns helt galet och otroligt, jag har aldrig tidigare fattat att det är möjligt att spara så mycket pengar!
Anledningen till att jag inte skjuter till 379kr så att jag kommer över 100.000kr sparade på ett år är att jag inte vill uppnå två stora saker samma månad, det räcker med att överträffat målet den här månaden! Nästa månad ska jag över 100.000kr :)

Utvecklingen på min portfölj däremot lämnar som för många andra lite att önska. Totala värdet på mina tillgångar är till dags dato 81707kr, en nedgång med 28,52% i år. Det är förstås inget man är lycklig över, men jag tycker att jag har klarat mig relativt bra ändå med tanke på det våldsamma ras som har varit på börsen (OMX-indexet är ner 45% sedan årsskiftet). Jag har nog tyvärr inte min skicklighet som investerare att tacka för detta utan snarare att jag sparat varje månad och fått så kallad "dollar cost averaging". Hur som hellst.
Mot stjärnorna!

TTFN
Markus

9 kommentarer:

minna sa...

Stort grattis! Keep up the good work! =)

mydyingride sa...

Härligt broder! Du har verkligen kämpat bra hela det här året. Du hade ju dessutom ett lägre mål från början så nu får du avsluta 2008 i triumf! Hurra!

admin sa...

Vill bara gratulera så mycket! "Ekorrhjulet" var en av de första bloggarna jag läste, någonsin =o) Tack för trevlig läsning!

Per Penning sa...

Djupt imponerad!

Bryggarn' sa...

Hallå allihopa! Tack för de varma gratulationerna!

Ung Kvinna: Det gläder mig att höra och varsågod :)

Gustav sa...

Enastående. Dessutom har du fyllt 30 och gift dig i år. Resten av livet har stora möjligheter att bli en enda lång utförslöpa mot graven. :)

Bryggarn' sa...

Gustav: Ja, visst är det fantastiskt! :)
Hmm... lite mer action kommer jag nog hinna med, men mer om det i ett annat inlägg...

Per Penning sa...

Livet blir bara bättre. Åtminstone fram till och med 42 där jag befinner mig. Lovar! :D

Bryggarn' sa...

Tack Per, det känns tryggt att höra :)