måndag 10 november 2008

Köpläge?

Är man en anhängare av TA så kan det börja vankas köpsignaler på börsen nu.
10-dagars MVA (Moving average) har just paserat 20-dagars underifrån vilket ska tyda på ett trendbrott (rätta mig om jag har fel, detta är absolut inte min starka sida).


Jag har faktist tänkt använda MVA för att avgöra om jag ska köpa aktier eller inte. Min grund blir att trenden måste vara positiv för att jag ska köpa. Både MVA10 och MVA20 måste ha positiv riktning (derivata > 0).
Därmed inte sagt vad jag ska köpa eller att jag ska köpa, men setupen är sådan att MVA10 och MVA20 ska vara i positiv trend.
MVA20 är inte i övertygande uppåtgående trend ännu, så jag avvaktar några dagar till och ser vad som händer, men det kanske börjar vankas köpdags.
Jag för över lite pengar från sparkontot till depån för att göra mig redo :)

TTFN
Markus

5 kommentarer:

Adrian Larsson sa...

En klassisk definition av en positiv trend.
Kan man använda som urvals variabel, man gör djupare analyser BARA på de som uppfyller "trend-kravet"

//Adrian Larsson @ http://finansadrian.blogspot.com/

Anonym sa...

Jag är absolut ingen expert på TA, men "stör" inte denna onormala börssvacka TA? Det måste vara svårt att plocka ut en trend ur en börs där alla agerar "onormalt" så att säga?

Bryggarn' sa...

Jo, det står faktiskt i en bok jag läser för tillfället att TA fungerar som bäst i lugnare marknader. Men det gör nog de flesta analyser.
Det är ju marknadens drastiska reaktioner och stundals ofantligt felaktiga prissättning som gör både fundamental och teknisk analys svår.
Marknaden är inte så effektiv som många vill påskina :)

Anonym sa...

Teknisk analys är ingen enhetlig metod, det finns lika många tolkningar som användare. Och det minst viktiga i trading är faktiskt att avgöra när man ska ta position, tvärtemot vad många vill få det till.

Därmed inte sagt att man inte ska fundera lite på sin entry-signal. Men glidande medelvärden i dagsdata på relativt korta perioder som 10 och 20 dagar kommer att ge många köpsignaler i en slagig marknad, och det måste man parera med andra regler för exits och position sizing. Inte minst måste man klara mentalt att hantera ett antal förlustaffärer i rad.

Rekommenderar varmt att använda veckodiagram för trendsetup och så någon lämplig signal i dagsdiagram för att ta position. Varför inte utgå från din Graham-analys och köpa i bolag som klarar kriterierna och har en positiv veckotrend. T.ex. skulle du kunna köpa en gång i månaden så länge kriterier och veckotrend är OK, och med god position sizing samt riskkontroll bygga upp positioner. Eller köpa varje gång trenden i dagsdata vänder upp, vilket bygger på att kursen måste rekylera och vända tillbaka innan köp.

Bryggarn' sa...

Onsdagsfonden: Tack återigen för värdefulla kommentarer! Det du beskriver är faktiskt ganska mycket i linje med Placeringsfilosofi 2.0 som jag håller på med.
Däremot har det hänt något som radikalt kommer förändra mitt sätt att spara för ett par år framöver, mer om det i senare inlägg.
Det gör att jag antagligen inte kommer skjuta till mer kapital (förutom de 1000kr/månad som går inte SEB Cancerfond) på ett tag. Men, de pengar som redan finns där ska ju förvaltas de också :)