torsdag 24 juni 2010

Like sands through the hourglass...

... so are the days of our lives...

Tider kommer och tider går, världen är föränderlig och livet svänger hit och dit. För mig har senaste åren inneburit nya påfrestningar som jag fått lära mig att tackla och hantera.

De senaste 3 åren har jag och min fru försökt att bli gravida. Likt Cristoffer Stockman har vi vi svårt att bli gravida utan hjälp och har därför genomgått en mängd behandlingar "mot" vad vi fått höra heter ofrivillig barnlöshet.
De senaste 18 månaderna har vi fått professionell hjälp och under den tiden har vi hunnit med 2 hormonstimulanser, 1 insemination och nu slutligen en IVF (provrörsbefruktning).
Det har varit otroligt påfrestande för både mig, min fru och vårt förhållande men vi har kämpat tillsammans och tagit oss igenom det. Våren har varit speciellt tuff inför IVF, kvinnan tar många mediciner med jobbiga biverkningar under förberedelserna för IVF.

Att aktiviteten på bloggen har sjunkit senaste halvåret är jag medveten om och jag har också fått kommentarer om det. Här är "the naked truth", en tuff vår i kombination med två karriärer och en massa bröllop och 30-årsfester har gjort att det funnits väldigt lite energi över för att blogga helt enkelt.

Hur som...
För 14 dagar sedan planterades ett befruktat ägg in i min frus livmoder och sedan dess har vi hoppats och hoppats. Det är nog svårt att föreställa sig hur långt 14 dagar är när man väntar på detta besked. Igår morse var det dags för graviditetstest och äntligen fick vi se ett + på den där stickan som under 3 års tid bara hånat oss tillbaka med ett stort minus efter varje försök.

Vi är gravida!!!

Om allt går som det ska (nu väntar ju alla "vanliga" risker och komplikationer) så ska vi alltså bli föräldrar, på riktigt, utan adoption någon gång i februari.
(Kan tilläggas att vi även mitt under detta genomgår en utredning för att bli adoptivpäron, givetvis mest som en förberedelse om vi inte kan få barn, men vi kan tänka oss att adoptera även om vi har biologiska barn)


Som ni säkert förstår har jag svårt att tänka på så mycket annat än celler, gravidveckor, embryon, foster, barnrum, vagnar, vaggor, spjälsängar och allt annat som hör denna lyckans tid till. Därmed kommer nog frekvensen på inlägg fortsätta vara låg, men jag vill ändå inte stänga ner bloggen eftersom den ger mig så mycket personligen.

Jag får helt enkelt be om ert tålamod med en något lägre uppdateringsfrekvens :)
Ja, det och sen att ni alla håller tummarna för att detta går vägen nu!

TTFN
Markus

P.s. Cristoffer Stockman: Om du läser detta... Jag har förstått att ni aldrig fått se det där pluset på stickan, och tro mig, jag lider verkligen med er och mina tankar har flera gånger gått till er under vår behandlingstid. Jag hoppas verkligen att det kommer gå snabbt för er med adoption så att ni får ett barn att älska och ta hand om! D.s.

9 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis!

Anonym sa...

Ett oväntat och rörande inlägg :)

God ekonomi är en bas och trygghet i livet men inget är större än kärlek och familj.

Grattis och lycka till!

Cristoffer sa...

Stort Grattis Markus!

you got maill...

Diversifierad sa...

Stort grattis! Hurra för er!

Anonym sa...

Stort Grattis!

Jag har läst din blogg ett tag. Hittade den av en slump och fastnade för den. Sjäv har vår familj ganska dålig ekonomi pga vissa omständigheter men vi håller just nu på att kämpa för att bli skuldfria. Inte så långt kvar innan vi nått vårt mål. När vi blivit det vill jag satsa på ett sparande och därför tycker jag din blogg är inspirerande även om vi nog aldrig kommer komma upp i sådana summor.

Jag skulle tycka det var intressant att läsa om din syn på ekonomi och föräldrarskap. Kommer du dra ner på sparandet under föräldrarledigheten ? Kommer du vara pappaledig ?

Åter igen, Stort Grattis, och lycka till! Håller tummarna för att allt går bra för er.

Entreprenella sa...

Ett jättestort grattis till er båda!

Bryggarn' sa...

Tack allihopa för de värmande gratulationerna!
Det är en fantastisk och lite skrämmande känsla detta.

Till Anonym: Familjens kostnader kommer att gå upp när vi får barn, men jag vet inte hur mycket och därför vet jag inte om (eller hur mycket) jag kommer behöva dra ner på sparandet. Troligt är dock att jag nästa år går ner något i mina mål för att ha lite "manöverutrymme". Jag kanske siktar på att spara 100.000 nästa år istället för de 144.000 som jag har som mål i år.
Men vi får se, jag och min fru har ganska bekväm levnadsstandard trots hårt sparande.
Lycka till med ditt eget sparande framöver!

//Markus

Gunilla sa...

Grattis! Jag är farmor till ett provrörsbarn som är 2 ½ år. Lillebror slarvades till, han fyller 1 år nästa vecka!
Louiza

Bryggarn' sa...

Louiza: Hallå! Kul att höra från en provrörsfarmor! Provrörsbarn är ju inte så sällsynta som man kan tro, 10% av alla par behöver hjälp med att bli gravida och en hel del av dem blir det via provrör.
Vi är fortfarande gravida och vid vårt första ultraljud ser allting bra ut! Jag längtar otroligt efter att bli pappa - det är bannemig dags nu efter 3 års försökande.