torsdag 24 juni 2010

Sparande Juni

Trots att världen vändes upp och ner för mig (i uttryckets mest positiva mening) igår har jag tagit mig samman och sett till så att det blir lite slantar sparade även i juni.

Som tur är lyckas jag fixa till att jag hamnade lite efter budget i och med skatteåterbäringen så nu är jag tillbaka på budgeten.

Sparandet för Junis lön uppgår till 8 563kr
Av dessa fördelas 3 541kr på amortering och 5 022kr går in i portföljen.
Av de 5 022kr köper jag andelar i sluta-röka-fonden för 1080 kr och resten hamnar i potten att handla aktier för.

I och med dessa 3 541kr är jag nöjd med amorteringen av lånet. Jag har nu satt undan pengar till lånet för den investeringen så att det totalt är 10.000kr kvar som jag riskar.
Anledningen att jag lämnar de pengarna "osparade" är att jag sparar hos Akelius och jag nu har fyllt upp 2 konton (mitt och min frus) till gränsen på 50.000kr vardera och inte ids öppna ytterligare konto någon annanstans.
Såhär ser det ut:
Totalt lån: 200.000 kr
Redan amoterat: -40.000kr
Obligation: -50.000kr
Hos Akelius: -100.000kr
Belopp som inte är täckt blir då 10.000kr, det är ok.

TTFN
Markus

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Markus,

hur mycket amorterar du per månad och varför? Vad är planen/strategin här? Bor ni i hus?

Bryggarn' sa...

Hallå! Amorteringen är på ett lån jag tog för en investering för 1½ år sedan. Där har jag reserverat halva mitt sparande för amortering dvs ca 6000kr/månad fram tills nu.
Eftersom räntan på de pengarna är högre än räntan på lånet har jag ännu inte amorterat dem, det gör jag så snart räntan på lånet blir högre än räntan på kontot :)

Vi bor i hus, men amorteringen av det lånet sker i den gemensamma delen av vår ekonomi och den skriver jag inte om här :) På huset amorterar vi lite mindre än jag hade velat. Vi har topplån kvar som jag skulle vilja bli kvitt lite snabbt. Eventuellt "tar jag hand" om det när min förmögenhet växt till sig något.

Hoppas det var svar nog!

Mvh
Markus