måndag 9 augusti 2010

Fondgenomgång, steg 1

Jag har nu identifierat alla ställen där jag äger fonder och sammanställt vilka, var och hur mycket. Det visar sig att jag har inte mindre än 27 olika innehav på 7 olika ställen i 18 olika fonder. Det här med pension är en (ursäkta uttrycket) jävla soppa!
Totala kapitalet är över 318.000kr så det är inte några småsummor heller och detta har jag hittills inte lagt någon särskilt stor vikt vid utan fokuserat på mina olika aktieinnehav.

Dags för bättring.

Min plan är nu att jag ska sätta ihop en fondportfölj som passar väl in i mitt övriga sparande och som jag kan hantera som om alla 318 tusen var i samma "fond". De är ju trots allt mina pengar allihop även om några är låsta de närmaste 23 åren (visst är det 55 man kan ta ut som tidigast?).
Den här portföljen ska sedan få sig en överblick en gång i halvåret och i samband med det balanseras om.
Nu gäller det bara att sätta ihop portföljen så att det går att fördela pengarna bland de olika instituten, olika institut har olika fondutbud så det är inte helt lätt att hitta hur man ska sätta ihop portföljen.
Till råga på det vill jag utnyttja PPM-rabatten maximalt. Det är ju t.ex. ren idioti att ha Avanza Zero i PPM om man har andra fonder utanför PPM.
Mycket att tänka på!

Nåja, jag återkommer i nästa inlägg med hur portföljen blev tillslut.

TTFN
Markus

2 kommentarer:

Pontus Lindqvist sa...

Hehe, bra jobbat! Problemet som jag ser det är att fondutbudet hos de olika pensionsbolagen är olika (ffa för tjänstepensionen), så det är inte helt enkelt att skapa "en" portfölj. Jag har löst det genom att i stället för specifika fonder sagt att jag ska ha t ex 30% i en svensk bred indexfond. Sen exakt vilken fond detta blir beror på utbudet.

Bryggarn' sa...

Hallå Pontus!
Om jag förstår dig rätt har vi valt lite olika tillvägagångssätt. Inget av dem är bättre än det andra, det handlar nog bara om hur man är bekväm med att hantera sitt kapital.
Jag har gjort så att jag (i största möjliga mån) bara äger en fond på ett ställe och att min totala portfölj blir summan av alla innehaven (Se mitt senaste inlägg).
Om jag förstår dig rätt har du istället valt att sätta ihop en standardportfölj som du har kopior av på alla ställen?

Som sagt, två olika tillvägagångssätt bara, resultatet bör vara liknande :)
/Markus