onsdag 11 augusti 2010

Fondgenomgång, steg 3

Nu har jag även hunnit med att fundera över och överväga vilka fonder jag ska ha i min portfölj. Tyvärr är jag något begränsad av Moderna Liv & Pension's fattiga utbud på fonder. Jag ska se om det finns möjlighet att flytta den försäkringen till någon med bredare utbud, jag har ganska mycket pengar där och det är min aktiva pensionslösning så mer blir det.

Grundtanken var att för globalfonderna hitta 3 intressanta fonder att placera i.
För tillväxtmarknaderna ville jag ha möjlighet att rikta in mig på ett specifikt land för att kunna öka eller minska exponeringen mot det över tiden, men jag ville även ha en bredare tillväxtmarknadsfond.
För Europa månadssparar jag "sluta-röka-pengen" som för tillfället är på 1080kr/mån i en indexfond, resterande summa som är öronmärkt för Europa ska gå in i en mer aktiv europa-fond.
I Sverige känns det självklart att ligga i OMX30 via Avanza Zero.

Efter att ha pusslat och fixat med innehaven och var jag kan köpa de olika fonderna blir fördelningen såhär:

Global
Procent

Carnegie Worldwide
10%

Skagen Global 10%

Labrusca Global 10%
Emerging markets

FIM Brazil 5%

Baring Hong Kong China Fund
5%

HSBC GIF Indian Equity 5%

JPM Africa Equity A (acc) - EUR 5%

East Capital Rysslandsfonden 5%

SKAGEN Kon-Tiki SEK 15%
Europa


Swedbank Robur Index Europa 10%

Franklin Mutual European A Acc 10%
Sverige


Avanza Zero 10%


Jag har inte bestämt än om jag kommer försöka "missa" lågkonjunkturer genom att väga över mot räntebärande i orostider, det låter jag vara osagt för tillfället.
Däremot har jag en idé om att kunna t.ex. plocka bort Brazilien om jag tror att det kommer lite mildare tillväxt där och då kanske växla in någon balkan fond eller vad jag istället tror på.
Nu hoppas att jag att någon av er har något konstruktivt att säga om detta :)

TTFN
Markus

2 kommentarer:

Anonym sa...

Avanza Zero? Du skrev ju längre ned i ditt första inlägg att det är idioti att ha Avanza Zero i PPM?

/Trogen

Bryggarn' sa...

Trogen: Tack för din kommentar!
Det stämmer bra att jag skrev det och därför har jag inte heller köpt Avanza Zero i PPM-portföljen. Där har jag lagt alla dyra fonder som jag får bra rabatt på.
Portföljen i inlägget är fördelade över:
ITP, IPS, PPM och Kapitalförsäkring. Det är alltså totala portföljen för samtliga mina fond-innehav.
Hoppas det blev tydligare då!

Mvh
Markus